10 tips voor succesvol gebruik van QR-codes op print- en drukwerk

10 tips voor succesvol gebruik van QR-codes op print- en drukwerk

Gebruik jij al QR-codes op je print- en drukwerk? Vogelaar heeft 11 tips voor je hoe je QR-codes succesvol inzet! QR-codes zorgen namelijk voor een flinke verhoging van de conversie van de uiting.

De voordelen van een QR-code:

  • Meer gemak voor de gebruiker
  • Integreert offline met online
  • Maakt offline uitingen interactief
  • Zorgt voor een hogere responsrate
  • Verhoogt de aankoopintentie van de ontvanger

QR-codes doen het vooral goed op offline marketinguitingen zoals direct mails, posters, flyers, advertenties en visitekaartjes.

Waar moet je op letten voor succesvol gebruik van QR-codes op offline uitingen?

Er zijn 10 dingen waar je op moet letten als je QR-codes succesvol wil inzetten. Allereerst het formaat van de QR code op de uiting. Maak de code niet te klein; hij moet goed scanbaar zijn. Het minimale formaat van een QR-code is 2cm x 2cm (bij een resolutie van 76px x 76px).

Daarnaast moet je een afstandsratio van 10:1 aanhouden (afstand tot grootte). De maximale afstand van een QR-code scanner tot QR-code is 10x de wijdte van de QR-code. Dus heb je een QR-code van 10cm x 10cm? Dan kan je deze op maximaal 100cm afstand lezen.

Houd ook rekening met de soort uiting waar je de QR-code op plaatst. Voor een visitekaartje is een kleinere QR-code niet zo erg, die kun je nog dichterbij houden. Maar met een QR-code op een poster of billboard kan dat niet, dus maak de code dan liever wat te groot dan te klein.

Tip 1: Zorg dat de QR code groot genoeg is om te scannen

Een te kleine QR code werkt niet. Houd een ratio van 10:1 aan (afstand tot grootte); de maximale afstand van een QR code scanner van de QR code is ongeveer 10 keer de wijdte van de QR code. Dus heeft u een QR code van 10 cm x 10cm? Dan kan u die op 100cm afstand lezen. Het minimale formaat van een QR code is 2cm x 2cm (met een resolutie van 76px x 76px).

Houd ook rekening met de uiting waar u de QR code op plaatst. Voor een visitekaartje is een wat kleinere QR code niet zo erg, die kunt u nog dichterbij houden. Maar met een QR code op een poster of billboard kan dat niet, dus maak de code dan liever wat te groot dan te klein.

Tip 2: Plaats de QR code op een plek die makkelijk te scannen is

Langs een drukke snelweg een QR code plaatsen is niet zo’n goed idee (tenzij u een wegsleepbedrijf bent en QR codes op de vangrail plakt, maar dat mag vast niet zomaar). De ontvanger moet stil kunnen staan om de code te scannen. Ook is het handig als de klant de QR code dichterbij kan houden, of er dichterbij kan gaan staan.

Tip 3: Voeg een call to action toe

Bij elke marketinguiting moet u duidelijk communiceren wat u van de ontvanger verwacht. Voeg daarom een call toe action toe bij de QR code, bijvoorbeeld ‘scan om je aan te melden’ of ‘scan voor korting’ of ‘reserveer jouw gratis pizza’.

Tip 4: Laat weten waar de QR code naartoe gaat

Het is belangrijk dat mensen weten waar ze heen gaan als ze de QR code scannen. Dit is weer het ‘wat-zit-er-achter-de-deur’-effect, waarbij de angst voor het onbekende ervoor kan zorgen dat ze niet durven te scannen. Daarnaast is het ook slim om de URL elders te vermelden, mocht de QR code niet werken of de ontvanger niet weten hoe een QR code gescand moet worden. Dit komt vaker voor bij een oudere doelgroep, houd daar dus rekening mee.

Tip 5: Zorg voor een goede landingspagina

Zorg dat de landingspagina mobielvriendelijk is als je een QR code gebruikt in je marketingDit is de belangrijkste factor voor een succesvolle QR-campagne! Een goede landingspagina is: Een goede landingspagina maakt het verschil tussen wel of niet converteren.

Tip 6: Denk na over uw doelen

Denk na over wat u met de QR code wil bereiken: welke doelen heeft u? Wilt u meer leads? Een grotere e-mail database? Of meer volgers op social media? Door hier over na te denken kunt u QR codes nog gerichter inzetten.

Tip 7: Geef de QR code een meerwaarde

Zorg ervoor dat de QR code een meerwaarde heeft. Bijvoorbeeld mensen verwijzen naar een winpagina of demo pagina. Door deze meerwaarde wordt het aantrekkelijker voor mensen om de QR code te gaan scannen: ze krijgen er iets voor terug.

Tip 8: Test uw QR code uitvoerig

De belangrijkste tip: test uw QR code uitvoerig! Test hem met meerdere soorten telefoons, in ieder geval met een Android en iPhone. Maar hoe meer modellen hoe beter. Het is toch zonde als uw QR code het uiteindelijk helemaal niet doet. Laat daarom ook altijd een model maken van uw drukwerk met QR code zodat u dit kunt testen.Wees creatief met uw QR code

Tip 9: Zet uw logo en bedrijfsnaam op de uiting

Helaas zijn er al berichten over hackers die QR codes gebruiken om malware te downloaden. Zorg er daarom voor dat alles zo betrouwbaar mogelijk over komt. Communiceer ook duidelijk waar de bezoeker naar toe gaat en probeer geen verkorte links te gebruiken omdat dit precies is wat hackers doen.

Tip 10: Zet de QR code creatief in

Een QR code is vooral functioneel (doorverwijzen en het meten van uw campagne), maar zet hem wel creatief in! Daarmee verrast u de ontvanger en haalt u diegene nog sneller over om de QR code te scannen.

Hulp nodig bij het gebruiken van QR codes voor uw offline marketing?

Voor hulp bij QR codes op offline marketing kun je naar Vogelaar
QR codes zijn dus heel handig om uw offline marketinguitingen een online laagje te geven. Daardoor zorgen ze voor meer gebruiksgemak voor de ontvanger en een hogere conversie.

Bent u op zoek naar hulp bij het gebruiken van QR codes voor offline marketing? Dan bent u bij ons aan het juiste adres! Wij zijn al jaren voorstander van hybride marketing (het combineren van online en offline marketing) en zijn dus snel ingesprongen op de QR code trend. Wij weten dus precies wat wel en niet werkt wanneer u een QR code gebruikt op offline marketingmaterialen zoals een direct mail of een poster.

Reageer of discussieer mee

Vond u 10 tips voor succesvol gebruik van QR-codes op print- en drukwerk nu een leuk artikel laat het hier weten. Wij doen onze uiterste best om nuttige informatie te verzamelen. Dit artikel “10 tips voor succesvol gebruik van QR-codes op print- en drukwerk” mag u delen met anderen 😉

4 reacties. Reactie plaatsen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Wist u dit?

Een QR code maken is gemakkelijk snel en simpel. Een QR code is handig voor de horeca, zo kan men op afstand bestellen. Een QR code is handig om kleine betalingen te ontvangen na scannen van een QR code. Er zijn zo veel meer toepassingen te vinden op deze website waar een QR code handig voor zou zijn.

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten
Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend. Lees verder…