Podcaster Ciaran Rogers van Target Internet heeft onlangs contact opgenomen met Egoditor mede-oprichter Nils Engelking om te praten over hoe QR-codes terug zijn en wat marketeers kunnen doen om er het meeste uit te halen. In het interview bespreken ze een aantal veelvoorkomende fouten waar je op moet letten bij het gebruik van QR-codes. Zonder al te veel weg te geven, hier is een voorbeeld van enkele tips uit de podcast. Luister naar de volledige sessie.
Fout #1: Een QR-code hebben om hem te hebben
Mislukte marketingcampagnes bevatten een QR-code als een bijzaak, waardoor het een klein vierkantje wordt direct naast een streepjescode op een productetiket dat niemand opmerkt of wil scannen. Het wekt de indruk dat ze een code hebben toegevoegd om het van een lijst af te vinken, zonder na te denken over vorm of functie.
Hoe herstel je het:
Slimme marketing houdt echter rekening met het ontwerp, de positionering, de grootte en het uiteindelijke doel van de QR-code. QR-codes zijn de tools die offline en online materiaal overbruggen. Het is dus des te belangrijker dat marketeers ervoor zorgen dat de code een doel dient en de scanner iets nuttigs biedt.
Zoals Rogers in het interview aangeeft, geven veel marketeers de tool de schuld als hun QR Code-marketingcampagne niet goed presteerde. Maar tools zijn alleen nuttig als ze correct worden gebruikt.
Fout #2: een QR-code beschouwen als een statische afbeelding
Het is niet alleen een afbeelding, of een link of een streepjescode, het is een digitale knop, zegt Engelking. En er op deze manier over nadenken, maakt een groot verschil in hoe je het ontwerpt.
Stel je voor dat je op een webpagina een knop ziet staan die helemaal alleen staat, zonder context of indicatie van wat mensen ermee moeten doen. Hoeveel zouden erop klikken? Niet veel.
Dat is misschien wel de grootste fout die mensen maken als het gaat om het ontwerpen van marketingcampagnes met QR-codes – vergeten dat een QR-code meer is dan alleen een afbeelding of een link naar ergens, het is een scanbare knop waarmee u complexe informatie kunt presenteren.
Hoe herstel je het:
Denk goed na over de specifieke functie of het probleem dat je wilt oplossen. Vraag jezelf eens af: welke fysieke ervaring kan ik vergroten met een digitale knop?
Marketeers hebben bijvoorbeeld vaak behoefte aan een manier om leads frictieloos naar een bepaald kanaal te leiden, zoals naar hun socialemediaprofielen. Met een Social Media Code kunnen ze alle beschikbare profielen op een geoptimaliseerde bestemmingspagina presenteren, zodat scanners hun favoriet kunnen kiezen.
De volgende stap is het lezen van de verschillende toepassingen voor QR-codes die beschikbaar zijn en hoe deze te implementeren.
Naast het linken naar een URL kunnen QR-codes tegenwoordig ook worden gebruikt voor:
- Afbeeldingsgalerijen
- Videos
- MP3-bestanden
- PDF’s
- E-maildiensten
- Verwijzen naar sociale media
- Koppelen aan meerdere app stores met één Code
- vCards (digitale visitekaartjes)
- en meer
Fout #3: geen antwoord geven op de vraag van de scanner: “What’s in it for me?”
Net zoals u waarschijnlijk niet op een willekeurige knop zou klikken zonder enige indicatie van wat het doet of waarom het de tijd waard is om erop te drukken, moet u aanwijzingen geven over wat scanners kunnen verwachten wanneer ze uw code scannen. Je wilt voldoende context geven zodat het de moeite waard lijkt en genoeg mysterie toelaten om ze nieuwsgierig te maken.
De meest effectieve QR-codes bevatten een duidelijke call-to-action of CTA. Dit kan iets simpels zijn als “Scan Me!” als je ervan overtuigd bent dat je voldoende context hebt gegeven om de nieuwsgierigheid van de scanner te prikkelen. Of het kan een aangepast bericht zijn, zoals ‘Scannen op een speciaal bericht van de oprichters’.
Hoe herstel je het:
Er zijn talloze ontwerpopties en manieren om de QR-code visueel aantrekkelijker te maken dan de standaard zwart-witversie. Door de kleuren, vormen en patronen van de Code te veranderen, kunnen gebruikers een uniform bericht creëren en een signaal afgeven dat de Code zelf de moeite van het scannen waard is.
Fout #4: Vorm boven functie kiezen
Als je eenmaal de aandacht van de scanner hebt getrokken met een prachtig ontworpen QR-code, moet je je belofte waarmaken om het de moeite waard te maken. Maak niet de fout om te linken naar een generieke, saaie of niet-reagerende website.
Hoe herstel je het:
Denk goed na over waar uw klanten het meest van kunnen profiteren bij het kiezen van het doel van de QR-code. Niets is meer een anti-climax dan een in het oog springende Code die grote beloften doet maar op een doodlopende weg leidt. Zorg ervoor dat uw digitale knop iets van echte waarde is voor de scanner.
Bijvoorbeeld: Als u zeker wilt zijn dat uw klanten uw app snel en nauwkeurig kunnen vinden, één quick scan en voila! U kunt de scanner naar een aangepaste bestemmingspagina leiden met meerdere app-winkels, allemaal klaar om de juiste app te downloaden.
Fout #5: ontwerp volledig negeren
Hoewel marketeers QR-codes moeten maken met een specifieke functie in gedachten, wil je ook niet naar het andere uiterste gaan en de esthetische vorm volledig negeren. Het kan zeker geen kwaad om te experimenteren met stijlelementen of CTA’s om je campagne te monitoren en bij te sturen.
Hoe herstel je het:
Dit is waar professionele software van pas komt: de mogelijkheid om de codes en bestemmingspagina’s aan te passen en scans overal te controleren, geeft je de mogelijkheid om het een beetje te veranderen om te zien wat het beste werkt.
Probeer je boodschap, kleuren, kaders of positionering aan te passen en voer A/B-tests uit om te zien welke codes beter presteren. Met scantracking zie je op het dashboard hoeveel mensen scannen, waar ze scannen en waarmee ze scannen. Overweeg dus al deze elementen als het gaat om het identificeren en bereiken van uw doelgroep.
Als u eenmaal weet welke techniek het beste werkt, betekent het gebruik van dynamische codes dat u de codes op gedrukte materialen zo vaak als u wilt kunt bijwerken en hergebruiken.
De mogelijkheden zijn eindeloos en uniek voor elk bedrijf
Omdat de QR-code als hulpmiddel zo fundamenteel en veelzijdig is, zijn er talloze voorbeelden van manieren om ze te gebruiken in een digitale marketingstrategie. Elk bedrijf is uniek en wil misschien iets anders communiceren of iets anders aanbieden aan zijn klanten. In wezen proberen marketeers altijd manieren te vinden om contact te maken met hun publiek via alle beschikbare kanalen: print, digitaal, sociale media, persoonlijk contact. Door een QR-code toe te voegen, kunt u de kloof tussen deze kanalen overbruggen.
Hier zijn slechts enkele van de voorbeelden die Rogers en Engelking in de podcast bespreken:
Makelaars die een code gebruiken om fotogalerijen van huizen op de markt te presenteren en zo vaak als nodig te blijven updaten (denk er eens over na: de typische onroerendgoedadvertentie op een bank wordt een complete visuele lijst).
Retailers die een virtueel winkelelement in de winkel aanbieden om een code te scannen en te zien hoe de kleding eruitziet op modellen, met accessoires of in combinatie met andere kledingstukken.
Restaurants die kortingsbonnen verstrekken, reclame maken voor het menu of feedback van klanten verzamelen door dezelfde code bij te werken.
Als u op zoek bent naar meer inspiratie voor het vernieuwen van uw digitale marketingstrategie met QR-codes, bekijk dan enkele van onze Best Practice-voorbeelden voor verschillende industrieën.