‘Controle QR-code druist in tegen principes van gastvrije horeca’

‘Controle QR-code druist in tegen principes van gastvrije horeca’

‘De zoveelste hobbel op de weg naar de gastvrijheid, die wij van oudsher uitdragen’ Zo duiden horeca-ondernemers de invoering van de coronapas en de controle daarop. Vanaf zaterdag is zo’n pas nodig om binnen te mogen bij buurthuizen, sportkantines en horecazaken. Daarmee kan de 1,5 meterregel worden losgelaten al zien sommige ondernemers dat als ‘het ene kwaad met het andere verruilen’. Inrichting van cafés en kantines is inmiddels dusdanig dat niet iedereen staat te springen om per se weer met tafels en stoelen te gaan schuiven. ,,Wie weet moeten we het in december weer wel terugdraaien, zo blijf je aan de gang”, zegt Cor Koevoets van buurthuis De Wieken.

Ouderenkoor

Hij heeft donderdag de nieuwe richtlijnen van de gemeente Roosendaal ontvangen, maar nog niet geheel doorgenomen. ,,Zaterdagochtend komt het ouderenkoor repeteren. En koffie drinken. Ik weet, ze zijn allemaal gevaccineerd. Toch zingen ze nog op voldoende afstand van elkaar en nemen voldoende ruimte bij de koffiepauze. Ik bedoel te zeggen: het reguleert zich zelf vaak al.”

Het eerste weekend lopen ondernemers nog niet het risico op een boete. Gemeenten in de regio volgen het landelijk beleid en zullen bij handhaving alleen ingrijpen als zich ‘excessen’ voordoen. Als voorbeeld wordt het niet op orde hebben van systemen om te controleren op QR-codes genoemd. Over inzet van extra boa’s is niet gesproken. Wel blijft controle op sluitingstijden van kracht.

Op verschillende plaatsen komen na het weekend horeca-vertegenwoordigers met gemeentebestuurders bij elkaar om de eerste bevindingen uit te wisselen.

Burgemeester Bernd Roks van Halderberge wil vooral in gesprek blijven met de ondernemers. ,,Handhaven doen we bij meldingen of excessen. Eerst waarschuwen en dan pas boetes. Om weer veilig open te kunnen, is vaccineren of testen nodig. Dat is een verantwoordelijkheid die we samen op moeten pakken.’’ Roks gaat geen extra boa-capaciteit aanboren voor de controles.

Reserveringen

,,We hebben er mee te dealen’’, zegt Randy Mollen van restaurant D’n Halder in Hoeven, ,,Ik kan er wel haaks tegenin gaan, maar daar heb ik alleen mezelf mee.’’

Bij telefonische reserveringen vanaf zaterdag geeft hij zijn gasten alvast mee wat hen te doen staat. ,,Niets zo vervelend als iemand aan de deur te moeten weigeren. Het druist in tegen al mijn principes over gastvrijheid, maar als dit het laatste stapje is naar een normalere bedrijfsvoering dan teken ik ervoor.’’

Daar rekent Cor Koevoets ook op. ,,Een wijkhuis heeft een open deurfunctie. De mevrouw, die met de rollator binnen stapt voor een kop koffie, ga ik niet terug sturen omdat ze geen QR-code kan laten zien. We gaan daar praktisch mee om. Dan regelen we hier wel een papieren coronabewijs voor haar.’’

Voor Nicky Colijn uit Oud Gastel lijkt het extra ingewikkeld. Hij is zowel kastelein van café Onder De Toren als baas van de voetbalkantine van SC Gastel. Met name die laatste wordt een uitdaging. ,,Met drie ingangen moet ik op elk moment dat een supporter vanaf de aangrenzende tribune naar het toilet gaat een check doen. Voor het afhalen van drankjes zijn sportkantines wel vrijgesteld.’’

Spagaat

Gelukkig is Colijn getraind in flexibiliteit. ,,Op het moment dat wij ons café wilden openen brak corona uit. Ik heb mijn interieur nog niet eerder kunnen inrichten zonder die anderhalve meter. Ik weet niet beter dan anticiperen op Covid-maatregelen, lig wel voortdurend in een spagaat om het mijn gasten naar de zin te maken en de regels na te leven.’’

Interim-voorzitter Frank van Ee van tennisvereniging De Bocht uit Rucphen ziet weinig beren op de weg. ,,Wij werken op ons sportpark al geregeld met QR-registratie, zoals we ook de anderhalve meter in stand houden. De club telt genoeg oudere leden en daar houden we rekening mee. Ook bezoekende tennissers worden geacht zich hieraan te houden. Dat verloopt eigenlijk prima. Vanaf zaterdag verandert er bij ons eigenlijk niet zo gek veel.’’

Reageer of discussieer mee

Vond u ‘Controle QR-code druist in tegen principes van gastvrije horeca’ nu een leuk artikel laat het hier weten. Wij doen onze uiterste best om nuttige informatie te verzamelen. Dit artikel “‘Controle QR-code druist in tegen principes van gastvrije horeca’” mag u delen met anderen 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Wist u dit?

Een QR code maken is gemakkelijk snel en simpel. Een QR code is handig voor de horeca, zo kan men op afstand bestellen. Een QR code is handig om kleine betalingen te ontvangen na scannen van een QR code. Er zijn zo veel meer toepassingen te vinden op deze website waar een QR code handig voor zou zijn.

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten
Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend. Lees verder…