Coronabewijs voor personeel: werkgevers zijn vóór, vakbonden tegen

Coronabewijs voor personeel: werkgevers zijn vóór, vakbonden tegen

De twee grootste belangenbehartigers voor het Nederlandse bedrijfsleven, VNO-NCW en MKB-Nederland, zien ruimere mogelijkheden om te vragen naar een coronatoegangsbewijs wel zitten. Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad, pleitte gisteren voor de inzet van de coronapas op de werkvloer om de stijging van het aantal coronabesmettingen te stoppen.

Bepaalde sectoren of bedrijven

“Wij delen dat werkgevers de mogelijkheid moeten hebben er eventueel naar te vragen indien de behoefte bestaat in een sector of bedrijf”, laat een woordvoerder namens de twee werkgeversorganisaties weten.

Vooral in sectoren waar klanten al een coronatoegangsbewijs moeten laten zien, zoals in de horeca of evenementenbranche, zouden ondernemers toestemming moeten krijgen om ook de QR-codes van hun personeel te scannen. Enkele bedrijven vragen hun personeel al om alleen naar kantoor te komen als ze gevaccineerd zijn. Accountants- en adviesbureau Deloitte wil dat medewerkers een QR-code kunnen laten zien als ze naar kantoor gaan, meldde het bedrijf onlangs aan Nieuwsuur.

Autoleasebedrijf LeasePlan verlangt ook van zijn werknemers dat ze gevaccineerd zijn als ze naar kantoor komen, maar zegt hier niet op te controleren.

Niet verplicht te antwoorden

Het is voor werkgevers niet verboden om te vragen of werknemers gevaccineerd zijn, maar ze moeten daar wel een goede reden voor hebben. Werknemers zijn nooit verplicht om antwoord te geven. Er is nog geen wettelijke grondslag voor de inzet van het coronatoegangsbewijs om werknemers te controleren, maar het kabinet onderzoekt of dit aangepast kan worden.

VNO-NCW en MKB-Nederland zijn minder te spreken over een ander voorstel van Bruls. Hij wil ook dat de 1,5 meterregel weer gaat gelden om besmettingen te voorkomen. “Dat levert weer nieuwe beperkingen op voor ondernemers en het belangrijkste is nu vooral alles na te leven wat er al ligt aan maatregelen”, aldus een zegsman voor de werkgeversorganisaties.

Grondrechten gaan voor

Vakbond FNV is pertinent tegen de inzet van de CoronaCheck-app op de werkvloer. “‘Wij zijn – net als de meeste vakbonden – vóór vaccineren en een hoge vaccinatiegraad, maar het mag niet ten koste gaan van grondrechten”, reageert vicevoorzitter van de vakbond Kitty Jong.

“Het is gewoon echt een ander verhaal of je die QR-code toont om vrijwillig een café of restaurant in te gaan, omdat je dat graag wilt, of omdat je naar je werk gaat; de plek die je een inkomen geeft waar je je leven mee betaalt.” FNV stelt dat er ook andere oplossingen zijn om een veilige werkomgeving te creëren, zoals goede coronaprotocollen op de werkvloer.

Ook CNV ziet niks in een coronatoegangsbewijs op het werk. De vakbond pleit voor het handhaven van de oude coronaregels: 1,5 meter afstand, goede hygiëne en thuiswerken indien mogelijk.

Reageer of discussieer mee

Vond u Coronabewijs voor personeel: werkgevers zijn vóór, vakbonden tegen nu een leuk artikel laat het hier weten. Wij doen onze uiterste best om nuttige informatie te verzamelen. Dit artikel “Coronabewijs voor personeel: werkgevers zijn vóór, vakbonden tegen” mag u delen met anderen 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Wist u dit?

Een QR code maken is gemakkelijk snel en simpel. Een QR code is handig voor de horeca, zo kan men op afstand bestellen. Een QR code is handig om kleine betalingen te ontvangen na scannen van een QR code. Er zijn zo veel meer toepassingen te vinden op deze website waar een QR code handig voor zou zijn.

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten
Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend. Lees verder…