De accountant en zijn rol in de QR-maatschappij

De accountant en zijn rol in de QR-maatschappij

QR-codes zijn inmiddels overal, niet alleen op een corona-app. Gaat de QR-code ook prominent zijn intreden doen in de accountancy? Of we nu tickets voor een festival kopen, de geschiedenis achter een monument willen weten, de ingrediënten van een gerecht wilen nagaan of de handleiding van onze gsm willen bekijken, overal zijn er QR-codes die je deze informatie willen geven.

In feite is een QR-code niet veel anders dan de bekende streepjescode: daarin zit informatie verborgen, bijvoorbeeld over het product waarop de code staat. Alleen kan je in een QR-code veel meer informatie kwijt. En die informatie hoeft niet beperkt te zijn tot een URL: Je kunt er ook een telefoonnummer in stoppen of een hele tekst. Je kunt er ook een Google Maps-locatie in stoppen of je visitekaartje. Als sollicitatiemiddel is de QR-code al helemaal ingeburgerd. De QR-code is gekoppeld aan een LinkedIn-account of een persoonlijke website waarop een persoonlijke video is gepost. Zo geef je op een professionele manier een beter beeld van jezelf voorafgaand aan het interview. Ook bij echtheidscontroles van opsporingsambtenaren op paspoorten en rijbewijzen heeft de QR reeds zijn plek gevonden.

Gaat de Quick Response ook prominent zijn intreden doen in de accountancy? Ik denk van wel, ik kan me voorstellen dat een Wwft-check een meer uniform karakter gaat krijgen. De QR-check leidt naar een meer eenduidig kanaal en geeft een betere classificatie en achtergrondinformatie van een bedrijf of ondernemer. Ook de afkomst van facturen, notariële akten, bankafschriften of andere brondocumenten zouden zichtbaar moeten kunnen worden gemaakt op deze manier. Zo kun je je betrouwbaarheid veel beter vaststellen en voorkom je spookdocumenten.

Of we een controleverklaring gaan belonen of straffen met een kleur gaat wat mij betreft wat ver, maar ik kan me voorstellen dat nadere onderbouwing achter de verklaring meer zichtbaar kan worden gemaakt op deze manier, voor de geïnteresseerden. Je kunt hierbij denken aan een risicoanalyse en de materiële posten die zijn gecontroleerd. Je zou op deze manier zelfs de non financial-informatie makkelijk een plek kunnen geven in de jaarrekening.
Of je accountantskantoren een QR-code moet geven? Kan, je zou eventuele AQI’s kunnen koppelen aan deze code of mogelijk algemene kengetallen, zoals omzet, aantal locaties en aantal personeelsleden.

Een ding is zeker: de QR-maatschappij is er en zal nooit meer verdwijnen. Laatst kwam een ondernemer naar me toe en zei tegen me: Kunnen we jou straks ook scannen? Prima, scan me maar. Ik ben integer en heb verder niets te verbergen, jij wel?

Reageer of discussieer mee

Vond u De accountant en zijn rol in de QR-maatschappij nu een leuk artikel laat het hier weten. Wij doen onze uiterste best om nuttige informatie te verzamelen. Dit artikel “De accountant en zijn rol in de QR-maatschappij” mag u delen met anderen 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Wist u dit?

Een QR code maken is gemakkelijk snel en simpel. Een QR code is handig voor de horeca, zo kan men op afstand bestellen. Een QR code is handig om kleine betalingen te ontvangen na scannen van een QR code. Er zijn zo veel meer toepassingen te vinden op deze website waar een QR code handig voor zou zijn.

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten
Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend. Lees verder…