De (nabije) toekomst van de coronaregels in ons land: 5 vragen

De (nabije) toekomst van de coronaregels in ons land: 5 vragen

Het kabinet werkt aan versoepelingen die in de loop van volgende week in zouden kunnen gaan. “Het gaat niet verkeerd”, zei premier Rutte zojuist. Het is nog wel te vroeg om alles open te gooien. Ook wordt er gedacht aan een beperktere inzet van de coronatoegangsbewijzen en een andere rol van het OMT. Vijf vragen aan politiek commentator Frits Wester.

1. Op 15 februari komt er weer een weegmoment, wat is de koers van het kabinet?

Frits Wester: “Het kabinet wil ons zo snel mogelijk van allerlei beperkingen verlossen. Net als bij de laatste ronde in de versoepelingen is het kabinet bereid om ook volgende week ‘weer een aantal risico’s te nemen’, zo valt te beluisteren. Het gaat namelijk de goede kant op met de cijfers. De besmettingen zijn weliswaar nog torenhoog, maar in de ziekenhuizen en op de ic’s is de situatie beheersbaar. Dus durft het kabinet verder te versoepelen.”

2. Welke versoepelingen liggen nu op tafel?

“Wat nu op tafel ligt, is de verruiming van de openingstijden in de horeca en culturele sector. Mogelijk kan ook de nachthoreca weer open maar dat zal dan waarschijnlijk wel gepaard gaan met testen voor toegang. Ook wil het kabinet meer ruimte geven aan evenementen en het aantal toegestane toeschouwers bij sportwedstrijden. De stadions mogen dus waarschijnlijk weer voller, nu mogen stadions nog maar voor een derde gevuld. Maar wat precies de nieuwe versoepelingen worden en over de exacte maatvoering moeten de besluiten nog genomen worden. Deels zijn die ook afhankelijk van het nieuwe OMT-advies.”

3. Is er een kans dat het kabinet alles opengooit?

“Daarvoor lijkt het nog te vroeg. Het kabinet wil corona nog niet als normale griep beschouwen. Dat zal wellicht aan het eind van de zomer wel kunnen. Ook wordt er nu bekeken of het verstandig is om kwetsbaren en mensen boven de 60 jaar over een paar maanden weer te boosteren. Studies en ook ervaringen in andere landen wijzen uit dat een boosterprik weliswaar veel beter beschermt, maar dat ook de effectiviteit van de boosterprik na verloop van tijd behoorlijk afneemt.”

4. Blijven de coronatoegangsbewijzen?

“Er wordt zeker gekeken of de coronatoegangsbewijzen straks op minder plekken, dan waar het nu nodig is, kunnen worden toegepast. Denk daarbij aan cultuur en doorstroomlocaties als musea en pretparken. Op deze plekken hoef je straks dus misschien niet meer je Coronacheckapp te laten zien.”

5. Wat is het plan met het OMT?

“Het Outbreak Management Team (OMT) was twee jaar lang leidend voor de corona-aanpak van het kabinet. De rol van het OMT zal in de toekomst kleiner gaan worden. Ook andere adviezen zullen mee gaan wegen. Arts-microbioloog Marc Bonten, lid van het OMT, denkt dat de tijd van dit gezelschap er binnenkort wel opzit, althans zeker voor een periode.”

Reageer of discussieer mee

Vond u De (nabije) toekomst van de coronaregels in ons land: 5 vragen nu een leuk artikel laat het hier weten. Wij doen onze uiterste best om nuttige informatie te verzamelen. Dit artikel “De (nabije) toekomst van de coronaregels in ons land: 5 vragen” mag u delen met anderen 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Wist u dit?

Een QR code maken is gemakkelijk snel en simpel. Een QR code is handig voor de horeca, zo kan men op afstand bestellen. Een QR code is handig om kleine betalingen te ontvangen na scannen van een QR code. Er zijn zo veel meer toepassingen te vinden op deze website waar een QR code handig voor zou zijn.

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten
Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend. Lees verder…