Wil je als comedian wel optreden als het publiek alleen binnen mag met een coronapaspoort? Hans Teeuwen en Theo Maassen, de twee grootste Nederlandse comedians, denken er anders over. Teeuwen stelde zijn tour uit vanwege die ‘kut-QR-code’, Maassen gaat gewoon door. In het filmpje van 12 september zit Hans Teeuwen met de handen in het haar in een raamkozijn. Met een verbeten gezicht verzucht hij theatraal hoeveel zin hij heeft in de tournee van zijn tiende cabaretvoorstelling Nou lekker dan – zijn eerste sinds Echte rancune (2016). Toch twijfelt hij of hij er wel aan moet beginnen. “Zonder QR-code mag je niet naar binnen. En dat zit me helemaal niet lekker. Maar misschien vergis ik me. Alsjeblieft, overtuig me dat er helemaal niks mis is met die QR-code.”
Begrijp hem niet verkeerd: “Ik ben niet tegen vaccineren. Helemaal niet. Ik denk dat het de beste manier is om uit deze kútzooi te komen. Maar gaan we nou echt met paspoorten werken? […] Ik vind het echt niet goed voelen.”
Na een vervolgvideo op YouTube, Instagram en steun- en toeverlaatsite GeenStijl besloot hij deze week zijn tournee naar het voorjaar van 2022 te verplaatsen. Volgens Teeuwen zet de overheid de culturele sector in om vaccinatieweigeraars te stimuleren om alsnog een prik te halen. “Ik vond en vind het niet oké dat mensen een gehoorzaamheidscode moeten laten zien om binnen te komen en door niet akkoord te gaan, hoop ik dat dat wat minder vanzelfsprekend wordt”, liet hij in een verklaring weten.
Theo Maassen voelde zich geroepen om op Teeuwens video’s te reageren – de twee cabaretiers worden gezien als de vernieuwers van het Nederlandse cabaret in de jaren negentig. Ze hadden elkaar al jaren niet gesproken maar Maassen aarzelde niet om zijn collega te bellen. Ook hij zat ermee in zijn maag. Als je het een slecht idee vindt dat theaterbezoek voorlopig alleen mogelijk is voor gevaccineerden of mensen met een negatief testbewijs, is het dan een goed idee om helemaal niet te spelen?
Maassen trad vorige week op voor een volle kleine zaal in De Nieuwe Liefde, het Haarlemse theater dat protesteerde tegen de regel die tot 25 september voorschrijft dat theaters maar twee derde van hun capaciteit mogen benutten. “Toen ik met Hans belde, leek hij echt nog in dubio, in praktische zin dan, niet in principiële zin. Maar het was me wel duidelijk dat hij voor zijn gevoel eigenlijk niet anders kon dan zijn voorstellingen afzeggen.”
Het zal geen totale verrassing zijn geweest voor wie Teeuwens gangen buiten het theater volgt. Vorig jaar maakte hij de ‘coronaconference’ Smerige spelletjes, die op tv werd uitgezonden door PowNed, de door GeenStijl opgerichte omroep die geen binding met links of rechts zegt te hebben, maar die door veel mensen toch als rechts wordt beschouwd.
Hetzelfde geldt voor Teeuwen, die maatschappijkritische video’s maakt over wat hem dwars zit aan zo’n beetje alles wat je onder ‘woke’ kunt scharen, zaken die raken aan zijn stokpaardjes: het vrije woord, de vrije kunst. Soms zijn die filmpjes absurdistisch-activistisch, vaak kiest Teeuwen ondubbelzinnig zijn mikpunt. In juli raasde hij over ‘hoe ideologen de kunst kapot maken’, omdat ze zich in zijn ogen blindstaren op ‘verheven idealistische zaken’ als representatie, diversiteit en gendergelijkheid ten koste van creativiteit.
Zijn fans noemen hem een held en omarmen hem als ‘eindelijk iemand die opstaat en het durft te zeggen’. Anderen constateren dat Teeuwen ooit vernieuwend, hilarisch, raadselachtig, spannend en ontregelend was, maar dat hij nu duidelijk zijn voeling met de veranderende tijdgeest kwijt is.