Duizenden Nederlanders willen graag een groene QR-code om op reis te gaan, maar krijgen die niet door technische fouten bij de CoronaCheck-app. Bij de priklocaties in Eindhoven en Helmond komen veel mensen vragen om hulp, maar daar kunnen zij niet geholpen worden. De woordvoerder van minister Hugo de Jonge benadrukt dat het in 97 procent van de gevallen goed gaat met het opvragen van de vaccinatiebewijzen via de CoronaCheck-app. Maar dan blijft er toch nog een groep van duizenden Nederlanders over waar het niet is gelukt. Zij kunnen geen internationaal reisbewijs op hun telefoon laden.
Colinda van de Wetering uit Leende is een van hen. Zij wilde na haar tweede prik op 18 juni de felbegeerde code opvragen, maar dat lukte niet. Want in de app stond dat ze maar één keer was gevaccineerd. ,,Ik wil naar het buitenland voor mijn werk. We bouwen een vakantiepark in Schotland, daar zijn we nu al meer dan een jaar niet geweest. Zonder internationaal reisbewijs kunnen we niet gaan, want coronatesten zijn daar heel erg duur.’’
Van de Wetering vertelt dat ze van het kastje naar de muur wordt gestuurd, tussen GGD en het RIVM. ,,Je komt gewoon niet verder. Het is blijkbaar niet op te lossen.’’Wim Boselie had dezelfde ervaring. Twee vaccinaties gehad, maar in de app is het niet te zien. Daar staan de prikken op dezelfde dag genoteerd, maar een QR-code levert dat niet op. Hij had een vakantie in het vooruitzicht, maar ziet daar nu toch vanaf. ,,Ik heb geen zin om met de Franse gendarmerie in discussie te gaan. Vakantie moet leuk zijn. Ik ga nu met de kinderen naar de Efteling.’’
Dataproblemen
De woordvoerder van Hugo de Jonge wijt de problemen aan technische fouten, voornamelijk in de database waar alle gegevens omtrent vaccinaties worden opgeslagen. ,,Het is eigenlijk altijd een dataprobleem met verkeerde of niet ingevulde velden. Of problemen met leestekens, accenten en dergelijken. En er worden ook menselijke fouten gemaakt. Bijvoorbeeld als een medewerker vergeet in te vullen dat de vaccinatie gereed is.’’ Volgens hem moeten veel problemen inmiddels verholpen zijn.
De GGD Brabant-Zuidoost laat weten dat de afgelopen dagen ‘heel veel’ mensen contact hebben opgenomen. Mensen zijn naar de priklocaties gekomen, maar ook naar het hoofdkantoor in de Witte Dame in Eindhoven. ,,Er spelen helaas technische problemen waar wij als lokale GGD geen invloed op hebben. We willen ook benadrukken dat we lokaal geen oplossing kunnen bieden. Er wordt landelijk met man en macht aan oplossingen gewerkt. Maar langskomen bij onze locaties, of bellen hierover lost niets op.’’