Ga groen! Hoe u uw duurzame marketingpraktijken kunt verbeteren met QR-codes

Ga groen! Hoe u uw duurzame marketingpraktijken kunt verbeteren met QR-codes

De toekomst is groen! Of dat moet het in ieder geval zijn. Klimaatverandering is een dreigende, dringende bedreiging voor ons bestaan, en naarmate de temperatuur stijgt, zoeken regeringen en instanties over de hele wereld naar oplossingen.

Het resultaat van deze druk? Het dwingt bedrijven hun bedrijfs- en klimaatverantwoordelijkheid op te voeren en oplossingen te leveren die laten zien dat ze proberen een verschil te maken. Op individueel niveau worden consumenten steeds bewuster van hun aankoopkeuzes, zoals de keuze voor producten met minder luchtkilometers of minder verpakking, bijvoorbeeld.

Zelfs als uw merk of bedrijf zich bewust inspant om de impact op het milieu te verminderen, moet u deze boodschap overbrengen aan uw klanten of gebruikers en duurzaamheidsmarketing beschouwen als onderdeel van uw strategie.

Natuurlijk zijn duurzame marketingpraktijken veel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het gebruik van slimme bewoordingen zal niet noodzakelijkerwijs consumenten overtuigen of uw duurzaamheidsstrategie laten lijken op een oprechte inspanning van uw bedrijf of merk.

Maar hoe kunnen bedrijven laten zien dat ze om het milieu en duurzaamheid geven?

Zo kan QR Code-marketing creatieve oplossingen bieden voor bedrijven die willen laten zien dat hun producten duurzaam zijn of dat ze zich inzetten om veranderingen door te voeren. Of u nu wilt laten zien waar uw producten vandaan komen of gewoon om de behoefte aan afdrukken, overtollig papier of verpakkingen te verminderen, QR-codes zijn veelzijdiger dan u zou denken.

Waarom kiezen voor QR-codes?

Lang voordat Greta Thunberg zwaaide met een kruissteek QR-code in een Twitter-bericht, waren deze kleine vierkantjes al doorgedrongen waar bedrijven hun duurzaamheidsdoelen moesten versterken.

Er zijn echter veel manieren waarop QR-codes oplossingen kunnen bieden voor bedrijven in uiteenlopende sectoren als de horeca, en ze kunnen zelfs nuttig zijn voor marketingcampagnes voor de detailhandel en mode.

In de afgelopen paar jaar – vooral waar de pandemie bedrijven dwong om opnieuw na te denken over hoe klanten fysiek omgaan met diensten of producten – hebben QR-codes zaken als fysieke menu’s vervangen door alternatieven. Het QR-codemenu werd bijvoorbeeld een alomtegenwoordige functie bij heropening van restaurants, waarbij vaak een PDF-QR-code werd gebruikt als een contactloze oplossing waar gelamineerde of papieren menu’s ooit de norm waren.

Afgezien van het feit dat bedrijven één aanspreekpunt minder hebben om zich zorgen over te maken en de noodzaak om menu’s tussen klanten te ontsmetten en te desinfecteren, kan het QR-codemenu ook een merkbaar verschil maken op een ander gebied: het vermindert verspilling.

Maar er zijn nog andere voordelen die verder gaan dan afvalvermindering. QR-codes zijn een effectieve manier om klanten te helpen keuzes te maken over de dingen die ze kopen of om te begrijpen hoe u als bedrijf of organisatie verantwoordelijkheid neemt voor de producten en diensten die u levert.

Om te begrijpen hoe QR-codes u kunnen helpen uw bedrijf en marketingpraktijken duurzamer te maken, moet u de verschillende manieren begrijpen waarop u duurzaamheidsmarketing effectief in uw strategie kunt opnemen en op welke gebieden duurzaamheid en QR-codes kunnen samenwerken om oplossingen te bieden.

Klaar om uw bedrijf of merk op weg te helpen naar een groenere toekomst? Laten we beginnen!

Wat is duurzaamheidsmarketing?

Duurzaamheidsmarketing is alles wat een bedrijf of organisatie doet om zijn duurzame producten en diensten te promoten en zijn waarden te tonen met betrekking tot milieukwesties. Dit houdt onder meer in dat ze open zijn over haar economische en milieupraktijken tegenover haar consumenten.

Duurzaamheidsmarketing is meer dan alleen een buzzy-klinkende uitdrukking, het betekent dat u uw klanten precies laat zien hoe milieupraktijken passen in het runnen van uw bedrijf.

Voor consumenten wordt het een steeds belangrijkere overweging bij het nemen van aankoopbeslissingen. Volgens een rapport van Deloitte uit 2021 heeft bijna 1 op de 3 mensen een aankoop niet uitgevoerd omdat ze zich zorgen maakten over de ethiek of duurzaamheid van een product.

Voor bedrijven kan het echter een wankele ondergrond zijn om te navigeren. En voor elk bedrijf dat zich oprecht inspant om consumenten te informeren en zijn eigen impact op het milieu te verminderen, is er een bedrijf dat dubieuze beweringen doet die schijnbaar overspoeld worden met “groene” taal. Met zinnen als ‘duurzaamheid’, ‘schoon’ en ‘bewust’ lijkt een product misschien een milieuvriendelijkere keuze, maar in werkelijkheid komt het neer op niet meer dan greenwashing.

Om echt impact te maken, moet u uw klanten ervan overtuigen dat de bedoelingen achter uw duurzaamheids- en duurzame marketingstrategieën legitiem zijn en dat de taal die uw bedrijf gebruikt niet zomaar een gimmick met een groene coating is.

Maar hoe kan uw duurzaamheidsmarketingstrategie klanten de transparantie bieden die ze nodig hebben om de juiste beslissingen te nemen over uw bedrijf of producten?

Dit is waar QR-codes kunnen helpen. Door marketing en duurzaamheid te koppelen en consumenten meer mogelijkheden te geven om meer te weten te komen over uw producten en diensten en uw bedrijf, kunt u een milieubewust statement maken dat klopt.

Hoe duurzaamheid op de markt te brengen met QR-codes

QR-codes zijn overal te vinden, van bushaltes tot restauranttafels, en zijn net zo gebruiksvriendelijk als alomtegenwoordig. Ze bieden uw bedrijf de perfecte mogelijkheid om fysieke producten te koppelen aan digitale bronnen, of dat nu een downloadbare pdf is of een specifieke webpagina die meer informatie kan geven.

Top 3 manieren waarop QR-codes voor duurzaamheid uw bedrijf openen

Er zijn drie zinvolle manieren waarop QR-codes uw bedrijf kunnen helpen zich open te stellen voor klanten en uw impact op het milieu te verminderen. Sommige bedrijven verleggen hun grenzen met QR-codes en gebruiken ze om hun reputatie op het gebied van duurzaamheidsmarketing te bewijzen.

#1 Verminder afval

Verminderen, hergebruiken, recyclen: ooit een mantra van duurzame praktijken, is deze sleutelzin van milieuactivisme even relevant als altijd. Door QR-codes in uw bedrijf op te nemen, kunt u de eerste stap zetten: afval verminderen.

Hoe kun je afval verminderen? U wilt alle onnodige verpakkingen, flyers en bijsluiters van uw producten verwijderen. Of, als je een dienst aanbiedt, geef klanten dan een digitale optie in plaats van gedrukt materiaal mee te nemen.

Zoals besproken, hebben PDF QR-codes de restaurantindustrie geholpen om contactloze oplossingen voor klanten aan te bieden en tegelijkertijd verspilling te verminderen. Maar er zijn ook andere toepassingen.

Door QR-codes in uw verpakkingsontwerp op te nemen, kunnen consumenten bijvoorbeeld handleidingen of een QR-codebrochure downloaden. Dit helpt u om afval te verminderen en is een stuk papier minder voor consumenten om in de prullenbak te gooien.

#2 Transparantie over uw praktijken

Het is niet genoeg om te zeggen dat duurzaamheid een essentieel onderdeel is van uw product of dienst. Je moet het ook bewijzen. Het gebruik van QR-codes op productverpakkingen kan een verschil maken – zelfs het opnemen van een dynamische URL QR-code die gebruikers naar een webpagina met meer informatie leidt, is al een goed begin.

Dat gezegd hebbende, sommige merken in de retail- en mode-industrie zijn met sprongen vooruit en gebruiken QR-codes om consumenten een beter idee te geven van waar hun producten eigenlijk vandaan komen.

Een ander ontwerp van Tomorrow’s zweeft misschien aan het luxe einde van het modespectrum, maar hun gebruik van QR-codes om klanten inzicht te geven in hoe hun materialen worden ingekocht, is toonaangevend.

In een sector waar toeleveringsketens notoir ingewikkeld kunnen zijn, gebruiken steeds meer merken QR-codes om hun praktijken open te stellen voor consumenten. Het in LA gevestigde label Reformation heeft QR-codes op de labels voor hun jeans geïntroduceerd, zodat consumenten kunnen traceren waar elke katoenvezel vandaan komt.

#3 Houd klanten beter geïnformeerd over hun keuzes

Hoe meer informatie u over uw product deelt, des te beter geïnformeerde consumenten een beslissing kunnen nemen. Zoals uit het Deloitte-onderzoek bleek, willen steeds meer consumenten weten waar hun producten vandaan komen – en 49% van de ondervraagden zei dat ze lokaal geproduceerde producten hadden gekocht in plaats van alternatieven.

Het gebruik van blockchain-technologie om transparantie te geven aan toeleveringsketens is echter niet beperkt tot de mode-industrie. De voedings- en drankenindustrie heeft zo zijn eigen redenen om de consument open te stellen over waar hun voedsel vandaan komt.

Het Amerikaanse merk Princes heeft bijvoorbeeld zowel blockchain-technologie als QR-codes in hun verpakking verwerkt om ‘sustainability storytelling’ te promoten. Met elke gescande QR-code kunnen klanten zien dat hun tomaten in blik ethisch zijn geproduceerd en kunnen ze elke stap van het proces volgen.

Vraagt ​​u zich af waar de melk in uw koffie vandaan komt, of dat uw fruit van verder weg komt dan u zou willen? QR-codes kunnen daarbij helpen.

Voor consumenten die hun producten veel dichter bij huis willen houden, heeft de Soil Association, een Britse liefdadigheidsinstelling die zich inzet voor het promoten van duurzame en biologische voedselproductie, een Android-app ontwikkeld waarmee consumenten de reis van hun producten kunnen volgen.

Duurzaamheid en QR-codes: duurzame marketingpraktijken vooruit helpen

Of u nu de field-to-fork-referenties van uw producten wilt bewijzen of klanten de transparantie wilt geven die ze nodig hebben om milieuvriendelijke aankoopbeslissingen te nemen, het gemak en de toegankelijkheid van QR-codes maken ze tot de perfecte tool voor marketeers en bedrijven die hun praktijken.

Dit zijn natuurlijk grootschalige operaties – het implementeren van geavanceerde technologie zoals blockchain. Dit betekent echter niet dat de schaal en het bereik van uw middelen een beperkende factor moeten zijn bij het toepassen van duurzaamheidsmarketing in uw dagelijkse bedrijfspraktijken.

In feite is elk klein ding dat u kunt doen om consumenten te helpen begrijpen waar hun producten vandaan komen, of een stap in de richting van het verminderen van afval, al een goed begin in duurzaamheidsmarketing.

Als het combineren van blockchain-technologie met QR-codes de meest vooruitstrevende stap is in de richting van duurzaamheidsdoelen, dan is het eenvoudigweg gebruiken van QR-technologie om onnodige gedrukte producten te vervangen een sterke eerste stap.

In alle gevallen hebben deze gespikkelde kleine zwarte codes meer kracht en potentieel dan je zou denken – en zouden ze de onwaarschijnlijke helden van een duurzamere toekomst kunnen blijken te zijn.

Reageer of discussieer mee

Vond u Ga groen! Hoe u uw duurzame marketingpraktijken kunt verbeteren met QR-codes nu een leuk artikel laat het hier weten. Wij doen onze uiterste best om nuttige informatie te verzamelen. Dit artikel “Ga groen! Hoe u uw duurzame marketingpraktijken kunt verbeteren met QR-codes” mag u delen met anderen 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Wist u dit?

Een QR code maken is gemakkelijk snel en simpel. Een QR code is handig voor de horeca, zo kan men op afstand bestellen. Een QR code is handig om kleine betalingen te ontvangen na scannen van een QR code. Er zijn zo veel meer toepassingen te vinden op deze website waar een QR code handig voor zou zijn.

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten
Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend. Lees verder…