Engagement, engagement, engagement: het is het woord dat overal voorkomt in moderne marketing. Dankzij sociale media, waar betrokkenheid bepaalt hoe uw berichten en strategie presteren bij gebruikers en volgers, sijpelt ‘betrokkenheid’ als concept ook door naar andere gebieden. Dus of het nu een Instagram-bericht, verpakking of advertentie bij een bushalte is, uw klanten verwachten nieuwe en innovatieve manieren om met uw bedrijf of merk om te gaan.
Betrokkenheid kan echter meer betekenen dan alleen het hebben van een slimme social media-strategie. Het betekent dat u uw klanten geïnteresseerd en geïnformeerd houdt over uw producten en diensten, en bedrijven dwingt nieuwe en creatieve manieren te bedenken om hun klanten betrokken te houden.
Soms is de oplossing om uw klanten een interactieve ervaring met uw product of dienst te bieden echter eenvoudiger dan het op het eerste gezicht lijkt.
Er is een enorm aantal interactieve contactpunten die klanten hebben met uw bedrijf. Voor restaurants kan dit het menu betekenen, of voor hotels een bord in de lobby. Maar waarom zou u niet verder denken dan de traditionele bedrukte displays op plaatsen zoals deze?
Een digitaal display of bord met een QR-code stelt u in staat om dynamische, up-to-date informatie te verstrekken met on-brand graphics en een innovatief tintje.
Met QR-codesignalisatie kunnen klanten gemakkelijk en zonder gedoe met al deze contactpunten in contact komen. Bovendien helpt het je om leuk te zijn in je communicatie en biedt het veel meer dan gewone borden of displays ooit zouden kunnen toestaan. Gedurfde visuals, branding en een gebruiksvriendelijk stukje technologie – de QR-code – kunnen allemaal een ervaring creëren om uw klanten een nieuw gevoel voor uw bedrijf te geven.
Maar wat zijn de beste manieren om een digitaal display te maken dat uw klanten helpt om beter met uw bedrijf om te gaan? En hoe kunt u uw elektronische signage-oplossingen innovatief maken? Daarvoor bekijken we de verschillende soorten QR-codes en de creatieve manieren waarop ze kunnen worden gebruikt met een digitaal scherm.
Combinatie van oplossingen voor elektronische bewegwijzering en QR-codes
Er zijn twee benaderingen die u kunt volgen bij het gebruik van QR-codes met uw oplossingen voor elektronische bewegwijzering.
De eerste is praktisch en informatief: wanneer een klant de QR-code van het digitale display op een scherm scant, geeft u hem toegang tot aanvullende informatie, die hij vervolgens op zijn telefoon kan meenemen. Dit kan een pdf zijn van een menu, bedrijfsgegevens die ze rechtstreeks op hun telefoon kunnen opslaan of kunnen gebruiken om een e-mail naar een contactpersoon te sturen, of feedback.
De tweede is waar je creatief kunt zijn: linken naar je sociale-mediakanalen, audiodownloads of lookbooks toevoegen en nog veel meer. Het is zelfs mogelijk om interactieve muren met QR-codes te maken voor betrokkenheid die verder gaat dan alleen een digitale advertentieweergave.
In beide gevallen transformeert u uw digitale display in iets meer dan alleen een bord. U creëert een interactieve ervaring voor uw klanten en laat hen op creatieve, zinvolle manieren contact maken met uw merk of diensten.
Wat zijn deze kleine zwarte vierkantjes eigenlijk?
QR-codes zijn overal – en ze worden alleen maar populairder. Sinds de pandemie van het coronavirus toesloeg, hebben veel industrieën ze geïmplementeerd en bieden ze hun klanten of klanten een hele reeks contactloze oplossingen: menu’s, om maar een voorbeeld te noemen, maar ook op grotere schaal voor zaken als contactopsporing en vaccinatiecertificaten.
Met hun explosie in populariteit in de afgelopen jaren, zou het je vergeven zijn te denken dat QR-codes pas een paar jaar geleden zijn uitgevonden.
Verre van een nieuwe technologie op het blok te zijn, bestaan QR-codes al heel lang: in feite sinds 1994, waar ze voor het eerst werden uitgevonden in Japan als middel voor voorraadbeheer.
Vraagt u zich af hoe een QR-code werkt? Onze gids kan u alle technische details geven. Simpel gezegd, het is echter een verhoogde vorm van een streepjescode. In tegenstelling tot een gewone streepjescode, die alleen horizontaal kan worden gelezen, kunnen QR-codes zowel verticaal als horizontaal worden gelezen in hun vierkante, gepixelde vorm. Hierdoor kunnen ze veel meer informatie bewaren, bijvoorbeeld voor het omleiden van gebruikers naar een specifieke URL.
Hun gebruiksgemak – sinds 2017 hebben iPhones de mogelijkheid om QR-codes te lezen die in hun camera’s zijn ingebed, zonder de noodzaak van een app van derden – en de toenemende bekendheid met klanten betekent dat QR-codes in opkomst zijn en overal opduiken restauranttafels tot billboards, verpakkingen en nog veel meer.
Introductie van de nieuwe samenwerking van QR Code Generator met OptiSigns
Om een digitaal display te maken, heb je hardware nodig die aan je taak voldoet: namelijk een groot scherm dat de aandacht trekt en waarmee je al je visuals en branding in kristalheldere stijl kunt opmaken.
Er zijn nog andere aspecten waar je rekening mee kunt houden: hoe creëer je deze visuals? Kunnen ze op afstand worden gewijzigd?
OptiSigns, de nieuwe partner van QR Code Generator, biedt alles-in-één digitale schermoplossingen: sjablonen met geschikte beelden voor een groot aantal industrieën en een webapp waarmee u alles vanaf een computer kunt beheren. De enige hardware die u nodig hebt, is een geschikt scherm en, als dit nog geen functie is van het scherm dat u wilt gebruiken, een Amazon-vuurstick. Voor grotere bedrijven met meerdere locaties kan het u ook helpen bij het configureren hiervan.
QR-codes voor digitaal display die uw elektronische bewegwijzering doen opvallen
Om uw klanten een interactieve ervaring met uw merk te bieden, moet u ze iets kunnen doen nadat ze uw digitale display hebben gezien. Een smartphone tevoorschijn halen en een QR-code scannen is de eerste stap, maar deze voorbeelden van dynamische QR-codes stellen uw klanten in staat om met uw merk te communiceren, verder dan alleen een URL te bezoeken – ze nodigen hen uit om deel te nemen.
Voel je je geïnspireerd en klaar om wat creativiteit in je digitale displays te injecteren? Er zijn veel verschillende soorten QR-codes waaruit u kunt kiezen – hier zijn er enkele die uw gebruikers of klanten het nuttigst kunnen vinden wanneer ze met uw merk in contact komen.
Feedback QR-code
Natuurlijk is snelle, on-the-spot feedback over een maaltijd die een klant heeft gegeten, of een service waar ze net van hebben genoten, de snelste manier om de impact van uw bedrijf te meten.
Met een Feedback QR-code die is opgenomen in uw digitale marketingschermen, is het mogelijk om meer te krijgen dan alleen opbouwende kritiek. Stel interessante of merkgerelateerde vragen die de interesse van voorbijgangers wekken, hen dwingen na te denken over uw merk of product – en daardoor een blijvende indruk achter te laten.