Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten

Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend.

Om dit te doen, wil je slimme marketing gebruiken om je merkbekendheid te vergroten. Wat is het doel van het gebruik van QR-codes om de naamsbekendheid te vergroten? Wanneer ze worden gebruikt als onderdeel van uw strategie, vormen QR-codes een mooi pakket: u kunt ze gebruiken om campagnes bij te houden, ze aanpassen aan de visuele esthetiek van uw merk en ze gebruiken om de digitale kloof tussen u en uw klantenbestand te overbruggen. Natuurlijk zijn er veel verschillende soorten QR-codes, elk met zijn eigen unieke doel en voordelen.

Wat is merkbekendheid en waarom is het belangrijk?

Het concept van merkbekendheid kan worden gedefinieerd als hoe vertrouwd uw doelgroep is met uw merk en hoe goed zij het herkennen. Dus hoe meer mensen een merk kennen en het associëren met een bepaald product of dienst, hoe populairder het wordt – en populariteit betekent op de lange termijn meer inkomsten. Het kwantificeren van merkbekendheid met numerieke statistieken is best moeilijk omdat het zo’n vaag maar nog steeds verreikend concept is in het bedrijfsleven.

Desondanks heeft het nog steeds een extreem hoge waarde vanwege dit ‘populariteitseffect’. Sommige producten verkopen volledig goed vanwege hun hoge naamsbekendheid (denk aan Tesla en zijn forse verkoopverliezen in 2018, terwijl er nog steeds meer auto’s worden verkocht dan BMW en Lexus). Mensen houden van het merk Tesla vanwege de reputatie en waarden die ermee gepaard gaan, dus verkopen ze nog steeds auto’s, zelfs als de nieuwste modellen worden beschouwd als een van hun betere producten.

schept vertrouwen

Nieuwe kopers of gebruikers hebben misschien wat overtuigingskracht nodig om aan boord te gaan met uw product of dienst – een goed voorbeeld van het belang van merkbekendheid. Door uw merk bekendheid te geven, leren consumenten de waarde van uw merk kennen en vertrouwen ze op uw producten of diensten. Dit is het moment waarop merkbekendheid vertrouwen begint te creëren tussen u en de consument, wat leidt tot verkoop, klantenloyaliteit en een versterkte reputatie in uw branche of markt.

Creëert associatie

Als je aan internet denkt, denk je misschien aan Google. Als je aan computers denkt, denk je misschien aan Apple. Een goede naamsbekendheid hebben betekent dat klanten jouw merk verbinden met een bepaald product of dienst, of ze die nu gebruiken of niet. Merknamen kunnen zelfs onderdeel worden van de dagelijkse spraak, zoals in ‘Ik heb het gegoogled’. Als gevolg hiervan internaliseren we het merk zo goed dat het zichzelf op de markt gaat brengen.

Bouwt merkwaarde op

Brand equity verwijst naar de totale waarde van het merk vanuit financieel oogpunt. Dit is misschien wel het meest kwantificeerbare onderdeel van merkbekendheid. Wanneer een bedrijf een goede merkwaarde heeft, komt dit met voordelen zoals:

Verhoogde prijzen voor producten en diensten

Betere aandelenkoersen
Gemakkelijker om product- of servicelijnen uit te breiden
Hogere invloed en maatschappelijke impact
Het tegenovergestelde is ook waar als u een negatieve merkwaarde heeft. Voor veel merken, vooral wanneer ze groter worden, is er een combinatie van zowel positieve als negatieve aspecten van merkwaarde.

Hoe merkbekendheid te meten

Merkbekendheid is geen exacte wetenschap. Er is geen meetbare manier om een ​​cijfer te geven over de perceptie van uw merk en hoe deze naamsbekendheid overeenkomt met verkoop of omzet. Het is bijvoorbeeld ingewikkeld om te analyseren hoeveel inkomsten een grote naam als McDonald’s of Samsung precies genereert, simpelweg op basis van alleen hun naamsbekendheid. Er zijn te veel factoren in het spel. Desalniettemin zijn er een paar statistieken die u kunt analyseren om inzicht te krijgen in hoe uw merkbekendheid zich ontwikkelt.

Kwalitatieve metingen

Er zijn drie methoden die u kunt gebruiken om de naamsbekendheid op kwalitatief niveau te meten:

Google Alerts: Met deze handige Google-app kun je meldingen instellen en je waarschuwen wanneer je merk online wordt genoemd.
Sociaal luisteren: Bewaak uw betrokkenheidsniveaus op sociale media, niet rechtstreeks vanaf uw pagina’s, maar via externe bronnen.
Merkbekendheidsenquêtes: vraag uw klanten rechtstreeks om feedback over uw merk.

Kwantitatieve metingen

Als u op zoek bent naar echt specifieke cijfers, bekijk dan deze drie statistieken om de kwantitatieve waarde van merkbekendheid te analyseren:

Direct verkeer: Het aantal mensen dat rechtstreeks naar uw website heeft gezocht.
Aantal bezoekers aan de site: het totale aantal mensen dat uw website bezoekt via alle kanalen.
Sociale betrokkenheid: hoe goed mensen rechtstreeks omgaan met uw socialemediakanalen (d.w.z. het analyseren van uw statistieken voor inzichten).

Hoewel deze maatregelen nog steeds “kwantitatief” zijn, is het nog steeds lastig om precies te zeggen hoeveel inkomsten ze uiteindelijk genereren. Maar als ze toenemen, is het een goede indicator dat uw naamsbekendheid ook verbetert.

Wat vond je van dit artikel?

0 / 5

U gaf ons een

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Video: hoe goed controleert de horeca de QR-code?

Niet meer feesten zonder QR-code

Verbazing over geldige QR-code ondanks positieve uitslag

ESA-medewerkers weer meer naar kantoor, maar niet zonder QR-code

QR code maken

Het maken van een QR code of het genereren van een QR code is gratis. Er zijn diverse websites waarbij het maken van een QR code gratis wordt aangeboden. Echter na een x aantal keer dat de code gescand wordt moet je gaan betalen, dat is bij ons niet zo. Bij QR code maken, is het maken van een QR code gratis! Ook de aantal scans is en blijft compleet gratis! Daar blijft het niet bij, wij werken samen met 168X.nl waarbij je een verkorte link (een dynamische link voor een dynamische QR code) geheel gratis kunt aanmaken. Wil je die link aanpassen maak je eenvoudig gratis een account aan.

De foto aan de rechterkant is niet van ons: Photo by hitesh choudhary from Pexels.

QR code scannen?

Dit is geen abnormale vraag, want deze vraag wordt vaak gesteld door een wat ouder publiek. Op de meeste telefoons (recent van 2 tot max 3 jaar) hebben een scan functie op de camera app. Wanneer je de camera app opent en je richt de telefoon lens naar de QR code, dan krijg je een melding of je de informatie wilt bekijken.

Het is eenvoudig om te scannen, bij de wat recentere iPhones staat het icoon al klaar waarbij je niet eens hoeft in te loggen. Dus het scannen van een QR code is heel eenvoudig.

Ohh, de foto aan de linkerkant,.. niet van ons: Photo by Ylanite Koppens from Pexels.

Recent toegevoegde QR code voorbeelden

QR code maken voor de horeca

QR code in het onderwijs

QR code voor de Horeca

QR code maken met logo

QR code voor een app

QR code reclame

Waar staat QR code voor?

QR staat voor ‘Quick Response’. Door de code te scannen krijgt de gebruiker ‘snelle toegang’ tot informatie. Het eerste QR-codesysteem werd in 1994 uitgevonden door een dochterbedrijf van het Japanse Toyota. Ze hadden een manier nodig om voertuigen en onderdelen tijdens de productie nauwkeurig te kunnen volgen. Om dit te bereiken werd een soort barcode ontwikkeld.

Menu