De popcultuur is voortdurend in verandering; trends komen en gaan, zoals de verschuivingen van winter naar lente. Sinds de comeback van de QR-code tijdens de coronaviruspandemie, hebben ze een behoorlijk wereldwijde conversatie losgemaakt. Sterker nog, ze zijn mainstream-fenomeen geworden. De realiteit is dat we ons midden in een technologische opleving bevinden en QR-codes toegankelijker worden. Zelfs nu bent u nog maar één klik verwijderd van het maken van een QR-code – en het beste van alles is dat uw smartphone fungeert als uw persoonlijke QR-codescanner.
Wat is er niet om lief te hebben?
Wat is popcultuur?
Het klinkt eenvoudig genoeg om te definiëren, maar popcultuur is niet altijd gemakkelijk te lokaliseren omdat het altijd verandert. In een notendop, popcultuur is een gedeelde reeks ideeën, waarden, overtuigingen en praktijken die worden gedeeld en erkend door ons – de samenleving.
Het wordt ook wel ‘massamedia’ genoemd, die overal is – van de muziek waarnaar we luisteren, de influencers die we volgen op Instagram, de shows die we streamen op Netflix, de politiek die we bedrijven, tot de herkenbare memes waar we om lachen. Je weet waar ik het over heb, toch? Het internet heeft de ‘populaire cultuur’ gedemocratiseerd met een oneindige stroom van nieuwe informatie per milliseconde – een factor die bijdraagt aan waarom we niet altijd kunnen vaststellen wat popcultuur is.
Waarom is popcultuur belangrijk?
De computers in onze zakken houden ons voortdurend bezig met een voortdurend gesprek met de reguliere cultuur. We worden op elk moment overspoeld met de huidige trends. Dus wanneer mensen memes maken over de Netflix-datingserie, Love is Blind, een schuldig genoegen voor de massa, (niet oordelen), geeft het ons een gedetailleerd inzicht in waar de samenleving door wordt vermaakt, nieuwsgierig naar, of wat ze waarderen.
Als je de populaire cultuur observeert, zul je een schat aan sappige informatie over mensen vinden. Het kan onthullen wat voor soort gesprekken de samenleving heeft in hun echokamers – en waar ze aan denken.
Wat er uniek aan is in onze hedendaagse context, is hoe we eraan deelnemen en er invloed op uitoefenen. Sociale media hebben ons een stem gegeven. Je kunt verhalen over de nieuwste pod op Spotify tweeten, posten of bijwerken, een binge-waardige serie op Showmax, of opscheppen over je nieuwe Oculus-zoektocht.
Wat hebben QR-codes met popcultuur te maken?
Tech en popcultuur kunnen niet gescheiden worden; we zijn voor alles van hen afhankelijk, van ons werk, ons amusement tot onze communicatiemiddelen. Zo blijven we verbonden en geïnformeerd.
Het valt niet te ontkennen dat QR-codes een hot topic zijn geworden. Het heeft een zekere aantrekkingskracht op onze samenleving die de moeite waard is om aandacht aan te besteden. Als er ooit twijfel is geweest of QR-codes deel uitmaken van de reguliere cultuur, zoek dan niet verder dan de QR Code-advertentie van Coinbase die werd uitgezonden, het internet brak en een wereldwijd debat op Twitter veroorzaakte.
Dit is slechts het begin. Tot de pandemie waren QR-codes slechts bescheiden bewaarders op de achtergrond, nu staan ze in de schijnwerpers. Wat is er veranderd? Ze maken deel uit van het gesprek. Maar buiten de buzz, ze brengen waarde. Ik haat het je te vertellen, maar ze maken nu deel uit van de popcultuur.
QR-codes in de popcultuur: 6 onderwerpen met QR-codes
Als je het nog niet hebt opgemerkt, maken QR-codes deel uit van popcultuuronderwerpen zoals muziek, entertainment, literatuur, film, sociale media, televisie, sport, eten, mode, reizen, fitness en nog veel meer. Ze hebben hun rol te spelen. Geloof je me nog niet? Laten we kijken.
#1 De muziekindustrie
Het spreekt voor zich dat de muziekindustrie de popcultuur heeft beïnvloed. Muziek heeft een ongeëvenaarde evolutie doorgemaakt van Walkman-cassettespelers, iPods tot audiostreamingplatforms. Technische ontwikkeling heeft een belangrijke rol gespeeld bij de vooruitgang van de muziek.
Nood aan een dagelijkse dosis geluid voor de ziel? Spotify, een van de meest populaire audiostreamingplatforms – voor Gen Z en de millennial-generatie, heeft 406 miljoen actieve maandelijkse luisteraars.
Spotify is zo afgestemd op de smaak van hun luisteraars (bedankt, algoritme), dat ze het muziekgenre, de artiesten en de samengestelde afspeellijsten kunnen aanvoelen om je aan te bevelen. Dus als je een nummer op repeat hebt, wed je dat Spotify het weet.
Wat meer is, is dat Spotify zijn eigen versie van QR-codes heeft gemaakt om zijn muziek te delen.
Het marketingteam van Spotify luisterde onmiskenbaar naar de massa door een groeiende interesse in QR-codes op te merken. En wie kan het hen kwalijk nemen dat ze opletten?
Het goede nieuws is dat we de software hebben ontwikkeld, zodat je je muziek op de markt kunt brengen met onze MP3-QR-code. Hoera! Muzikanten of artiesten kunnen genieten van het extra voordeel van het gebruik van een QR-code voor muziekpromotie. Gebruik onze innovatieve technologie om je deuntjes naar buiten te brengen en je fans blij te maken met je nieuwe single.
#2 Kunst: strips, boeken en films
Popcultuurkunst heeft een grote impact gehad op de samenleving. Keer op keer hebben romans en stripboeken filmmakers ertoe aangezet om cinematografische kunst te creëren en een breder publiek aan te trekken. Een voorbeeld hiervan is hoe de roman Neuromancer van William Gibson de iconische filmreeks inspireerde: The Matrix.
Keanu Reeves werd van de ene op de andere dag een sensatie, en met de recente release van The Matrix Resurrections heeft een trend in de film en acteur een comeback gemaakt alsof er geen tijd is verstreken. Dat is de aard van de popcultuur; het verandert voortdurend, trends komen terug uit het verleden en sommige verwelken weg.
Een ander voorbeeld van een briljante bewerking van boek naar film is de stripreeks Batman. Het maakte zijn eerste indruk op de collectieve psyche in 1939. Sindsdien is Batman een van die iconen van de popcultuur. De Batman-serie werd voor het eerst uitgezonden op televisie in 1966, en eerder deze maart in 2022, kwam het in de theaters – en wordt een van die huidige trends zelfs vóór de release van de film – traag klappen om meesterbrein marketeers.
De nieuwste Batman OOH (out of home) reclamefilmposters hebben voor veel opschudding gezorgd met hun cryptische berichten. Het toont de figuur van Batman die in het rood is verlicht terwijl het de vorm van een vraagteken heeft – en een QR-code die je aangeeft om de trailer te bekijken.
Deze perfecte plaatsing van de QR-code die deel uitmaakt van het vraagteken – een verwijzing naar het personage van de superschurk, The Riddler, is zowel een slimme reclamegimmick als een onheilspellende hint van wat er in de film gaat komen. De QR-codefunctie in de stip lokt kijkers naar het verhaal van Batman en bewijst eens te meer dat QR-codes deel uitmaken van de popcultuur.
Dit indrukwekkende voorbeeld van reclame kan ook in de bioscoopzaal worden nagebootst. Dit is de ideale locatie om reclame te maken voor uw film. Hoe vaak heb je een volledig geëngageerd publiek aan het scherm gekluisterd, terwijl je naar je epische trailer kijkt terwijl ze zoute emmers popcorn verslinden?
Of u nu reclame maakt voor uw film binnen of buiten de muren van de bioscoop, bioscoopreclame met QR-codes stelt gebruikers in staat om de QR-code te scannen en de trailer op hun smartphone te bekijken. Voeg een video-QR-code toe aan uw gedrukte of digitale materiaal naar keuze om ervoor te zorgen dat uw film de volgende is op hun must-watch-lijst!
#3 Social Media-platforms
Het gebruik van sociale media is tegenwoordig gemakkelijk een van de meest populaire praktijken – geen verrassing. Maar dat was niet altijd het geval. Vanaf het begin in 1997 was het een louter virtueel communicatieknooppunt en zeker geen marketingtool voor bedrijven zoals het nu is.
In de loop der jaren zijn er nieuwe sociale-mediaplatforms verschenen, sommige zijn populairder geworden en sommige zijn naar de achtergrond verdwenen. Tot de meest populaire sociale-mediaplatforms behoren tegenwoordig YouTube, Facebook, TikTok, LinkedIn, Instagram en Twitter.
Sociale media moeten de boosdoener zijn als het gaat om het beïnvloeden van de popcultuur. Het is de bron waaruit een waterval van trends stroomt. Als je op de hoogte wilt blijven van de meest actuele populaire cultuurtrends, blijf je op socials om op de hoogte te blijven.
In navolging van apps zoals WeChat hebben veel sociale-mediaplatforms een QR-codefunctie op hun platforms geïntegreerd – de perfecte segway om meer normaliteit rond het gebruik van QR-codes te bevorderen.
Om het nog meer op te fleuren over de broedplaats van populaire culturen – daarmee bedoel ik sociale media – is dit het geschikte moment voor bedrijven om hun publiek naar hun andere sociale-media-accounts te leiden waar ze andere digitale inhoud hebben. Dit kan moeiteloos met de state-of-the-art Social Media QR Code. Als je je volgers van het ene platform naar het andere wilt krijgen, modelleer dan het fictieve bedrijf Femme Fitness hieronder.
#4 Televisie en cultuur
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is televisie niet dood. Toch blijft het maatschappelijke percepties vormen, van het nieuws dat we bekijken, tv-commercials, tot kabel-tv. In de VS heeft het de manier gevormd waarop Amerikanen ras, geslacht en klasse denken en waarnemen – en heeft het ook politieke meningen gevormd. Televisie is toevallig ook het medium waarin de samenleving als geheel – buiten Amerika – is blootgesteld aan de Amerikaanse cultuur.
Het tv-kijkerspubliek was misschien in sommige opzichten gewaarschuwd, maar in veel andere opzichten bleef het relevant. Meer nog, de televisie heeft ontdekt hoe je voorop kunt blijven lopen en een vast kijkerspubliek kunt behouden – met QR-codes.
Het werkt vanwege het fenomeen van het tweede scherm: het gebruik van andere digitale apparaten zoals een tablet, smartphone of e-book tijdens het tv-kijken. Deze twee acties die samen worden uitgevoerd, beïnvloeden hoe kijkers tv kijken.
Dus met QR-codes die op televisie verschijnen, ontstaat er een gesprek om hen heen – het vraagt gebruikers om uit te zoeken wat er gebeurt als ze die specifieke code scannen. In onderstaand nieuwsfragment spoort CNN hun kijkers aan tot actie: scan de QR-code en luister naar hun podcast Amanpour. In dit geval leiden QR-codes ze naar Spotify of Apple Music om kijkers verder te informeren over het laatste up-to-date nieuws van tv naar een podcastplatform.
#5 Sportspellen
Je kunt niet over popcultuur praten zonder sport te noemen. Waar een sportwedstrijd is, is een menigte: zelfs sinds het bescheiden begin van sportuitzendingen in 1911 kwamen 1000 mensen bijeen om naar een voetbalwedstrijd tussen Kansas en Missouri te kijken.
Seizoen na seizoen vermaakt sport een breed publiek. Fans, van jong tot oud, verzamelen zich voor hun televisie om hun favoriete sportclub, team of speler te steunen. Als sport geen deel uitmaakte van de popcultuur, zou er niet zoveel hype zijn rond de Olympische Spelen, het WK voetbal of de Tour de France.
Maar kijken op tv-schermen is niet de enige manier om live wedstrijden te streamen, nu hebben we smartphones om precies dat te doen. Sky Go greep deze kans door reclame te maken voor zijn app met QR-codes. Er gaat niets boven het creëren van een handige ervaring voor mensen om te genieten van live sportevenementen waar ze ook zijn – zonder zich zorgen te maken over de locatie.
Sky Go, een live voetbal-app, zorgde ervoor dat Duitsers de Champions League live op hun smartphones konden bekijken. Maar om de aandacht van het publiek te trekken, toonde Sky Go interactieve QR-codes tijdens de wedstrijd tussen Real Madrid en Schalke 04. In realtime scande het publiek de QR-code die hen toegang gaf tot een deel van de wedstrijd, en plaagde het publiek om lees meer over Sky Go op hun website.
De SKY Go QR-codes lijken op het eerste gezicht misschien uw zicht te belemmeren, maar de daadwerkelijke overlay van de QR-codes bovenop de voetballers geeft een speciaal effect aan de bewegingen van de spelers. Ik zie niet in hoe QR-codes geen hot topic zouden zijn na een stunt als deze.
De app-promotie van Sky Go is pure tovenarij. Maar je hebt niet altijd vuurwerk nodig om gebruikers naar je app te lokken. Kies voor een eenvoudige aanpak door een app QR-code te gebruiken op uw sociale media, gedrukte materialen of uw website.
#6 Eten op sociale media
De wereld is opgedeeld in twee groepen mensen: mensen die leven om te eten en mensen die eten om te leven. Afhankelijk van je culturele achtergrond bepaalt de manier waarop je over eten denkt, tot welke groep je behoort. Maar het neemt niet weg dat voedsel een hot topic is over de hele wereld – en waarom zou het dat niet zijn?
Maar wat eten tot een onderdeel van de popcultuur maakt, is hoe trendy het is geworden. Veganistische diëten zijn in, carnivoor diëten vervagen. Je bent een fijnproever, of je bent het niet. De media is gedeeltelijk verantwoordelijk voor veel van onze percepties over hoe we naar voedsel kijken. Van de foodvlogs die we op YouTube bekijken tot de influencers/beroemdheden die op socials posten over het meest trendy foodmerk, food is opgeblazen in de popcultuur.
Marketinggoeroes die mainstream cultuurtrends analyseren om hun brood te verdienen, begrijpen dat het voor bedrijven niet altijd een gemakkelijke taak is om een trendhoppende generatie tevreden te stellen. Daarom hebben we een paar trucjes in petto om trendy te blijven en tegemoet te komen aan uw doelgroep – met QR-codes – meer specifiek: QR-codes op voedselverpakkingen.
Door een QR-code op verpakkingen te plaatsen, wordt digitale informatie over een product beter toegankelijk voor klanten. Consumenten willen weten waar, wat en hoe is van alles wat ze kopen. Als u een video of artikel over de toeleveringsketen heeft dat u met uw doelgroep wilt delen, is het creëren van een video QR-code of dynamische URL QR-code en deze op uw verpakking te plaatsen een zekere manier om vertrouwen bij uw klanten op te bouwen.
Er is een relatie tussen QR-codes en popcultuur; een heen en weer uitwisseling, waarbij ze elkaar beïnvloeden. Als samenleving in het informatietijdperk zijn we vatbaar voor het inspringen op sociale trends. Als er genoeg mensen zoemen over de nieuwe salade, nieuwe serie of nieuwe song op de interwebs, kost het niet veel tijd om onze aandacht te trekken.
We zijn dagelijkse consumenten van popcultuur. Vaker wel dan niet, zijn we ons niet eens bewust van onze dagelijkse consumptie omdat het onderdeel is geworden van onze dagelijkse voeding. We zijn wereldwijd meer verbonden dan ooit tevoren. En QR-codes zijn de toegangspoort van offline naar online. Als je de tijdgeest wilt bijhouden, wees dan niet verbaasd als QR-code verschijnt.