De buzz rond marketingautomatisering is de laatste tijd enorm gestegen. Waarom? Omdat het veel problemen rond marketing en verkoop oplost. Het bespaart tijd en geld, optimaliseert uw strategie en stimuleert de bedrijfsgroei. En als je dat combineert met QR-codes, ben je voorbestemd voor succes.
Wat is marketingautomatisering?
Bedenk hoe zoiets als een auto in een fabriek wordt gemaakt: er zijn verschillende delen van het proces die verschillende fasen doorlopen in een geautomatiseerd systeem dat resulteert in de bouw van een complete auto. Dat proces wordt voortdurend geoptimaliseerd om betere auto’s te maken tegen lagere kosten.
U kunt hetzelfde concept toepassen op marketing. Alle onderdelen van uw marketingstrategie, of het nu sociale media, blogposts, Google-advertenties en zelfs klantenservice- en verkoopprocessen zijn, kunnen in één geautomatiseerd systeem worden ondergebracht dat bekend staat als marketingautomatisering. Net zoals er machines zijn die auto-onderdelen maken in een fabriek, maakt marketingautomatisering gebruik van softwaretools in een gebied dat bekend staat als CRM (klantrelatiebeheer).
Waarom is marketingautomatisering de moeite waard?
Marketingautomatisering is voor alle marketingstrategieën zeer de moeite waard omdat het zich richt op het stroomlijnen van de ontwikkel- en implementatieprocessen. Ook hier kunnen we verwijzen naar een auto die in een fabriek wordt gemaakt. Om de best mogelijke auto te hebben en altijd dezelfde kwaliteit te creëren, heb je een zeer gedetailleerd en georganiseerd systeem nodig waarbij alle puzzelstukjes mooi in elkaar passen.
Als je dit concept toepast op marketing, heeft het een soortgelijk effect. Het gehele marketing- en salesproces kan worden georganiseerd in een CRM-tool (Salesforce of HubSpot bijvoorbeeld) en vervolgens geautomatiseerd worden geïmplementeerd. Deze automatiseringsfactor is de belangrijkste omdat het betekent dat u minder tijd besteedt aan het beheren van de structuur van uw marketingstrategie en zich in plaats daarvan concentreert op het optimaliseren ervan. En wanneer optimalisatie de focus wordt, schaalt u zo de bedrijfsgroei.
Tips voor het gebruik van QR-codes in uw marketingautomatiseringsstrategie
Een marketingstrategie kan maar zo goed zijn als de som der delen, dus je moet ervoor zorgen dat je niet alleen een geschikt CRM-platform kiest, maar dat je ook een marketingstrategie ontwikkelt die kan worden geautomatiseerd op basis van ondersteunende tools. En er is één ondersteunend hulpmiddel dat u niet wilt missen: QR-codes. Laten we eens kijken naar onze top vijf tips voor het implementeren van QR-codes in uw strategie.
Leadgeneratie
Wat het is: elke goed ontworpen marketingautomatiseringsstrategie begint met het genereren van leads – zo bouwt u uw doelgroep op en brengt u hen op de markt. Het genereren van leads kan op veel manieren worden gedaan, maar omvat vaak incentives zoals gratis e-boeken, webinars, onderzoeksrapporten uit de branche, kortingen, weggeefacties en meer. Het doel van leadgeneratie is dat gebruikers een contactformulier invullen om toegang te krijgen tot de incentives, waardoor bedrijven e-mailmarketingcampagnes kunnen verzenden en hun contactgegevens kunnen toevoegen aan het bijbehorende CRM-platform.
Hoe QR-codes helpen: QR-codes zijn nuttig bij het genereren van leads, omdat u leads kunt genereren op zowel gedrukte als digitale media en zelfs de ROI (return on investment) voor dat hele proces kunt berekenen. In de bovenstaande afbeelding heeft een bedrijfsadviseur een brochure gemaakt met een QR-code van een website-URL om uit te delen tijdens een conferentie. Geïnteresseerden konden de QR-code scannen en vervolgens worden doorgestuurd naar een landingspagina om het e-boek te downloaden.
Bestemmingspagina’s
Wat het is: u moet ook bestemmingspagina’s ontwikkelen die de stimulans die u aanbiedt promoten om leads te genereren. Wanneer u een bestemmingspagina voor marketingautomatisering ontwerpt, gebruikt deze in de meeste gevallen een afbeelding en beschrijving van de incentive en een contactformulier met een CTA (call-to-action) zoals ‘Nu downloaden’.
Hoe QR-codes helpen: QR-codes werken heel goed op bestemmingspagina’s die apps promoten. Ze kunnen als alternatief voor een contactformulier dienen en de app ook gemakkelijker te downloaden maken. Stel bijvoorbeeld dat je fotobewerkingssoftware hebt in de vorm van een app. Door een gratis proefperiode van 30 dagen aan te bieden aan nieuwe gebruikers van de app, stimuleer je downloads en genereer je leads. Om dit te doen, kunt u een App Store QR-code op een bestemmingspagina gebruiken, zodat gebruikers de app automatisch kunnen downloaden voor hun specifieke apparaat. Zodra de gebruiker de app downloadt en registreert, worden hun contactgegevens toegevoegd aan uw CRM-systeem en wordt hen gevraagd of ze marketing-e-mails van u willen ontvangen.
Campagnesegmentatie
Wat het is: welke leads u ook genereert, ze moeten worden gesegmenteerd op basis van de incentive waarin ze geïnteresseerd waren, d.w.z. eBook versus webinar-leads. Zo weet u welke inhoud u het beste kunt gebruiken om een bepaalde groep te targeten. Het ideale scenario is dat alle leads gepersonaliseerde inhoud krijgen op basis van hun segment en uiteindelijk worden begeleid om een aankoop te doen.
Hoe QR-codes helpen: Of u nu QR-codes gebruikt om leads te genereren uit gedrukte advertenties, digitale marketing of een combinatie van beide, u kunt leads segmenteren uit individuele QR-codecampagnes.