Hoe QR-codes werken en hun geschiedenis

Hoe QR-codes werken en hun geschiedenis

Door te begrijpen hoe QR-codes werken, wordt het mogelijk om hun brede scala aan functionaliteiten te herkennen. Ze kunnen in alle industrieën over de hele wereld worden gebruikt, marketinginspanningen verbeteren en zelfs persoonlijk worden gebruikt.

Wat is een QR-code?

Voordat we ingaan op de geschiedenis van een QR-code, laten we ervoor zorgen dat het duidelijk is wat een QR-code is. Een QR-code, of quick response-code, is een code die snel kan worden gelezen door een mobiele telefoon (vandaar het woord ‘snel’ in de naam). Door een combinatie van spatiëring als een soort matrixstreepjescode (een 2D-streepjescode) te gebruiken, wordt bij het scannen van een QR-code een grote hoeveelheid informatie overgebracht. QR-codes hebben een breed scala aan toepassingen in alle soorten industrieën, zoals detailhandel, marketing en logistiek.

QR-codes versus streepjescodes

Hoewel QR-codes en streepjescodes in de praktijk vergelijkbaar zijn, bevatten QR-codes meer informatie omdat ze de mogelijkheid hebben om informatie zowel horizontaal als verticaal vast te houden. Barcodes gebruiken alleen horizontale informatie. Hoewel streepjescodes uitstekend werken voor situaties zoals het scannen van supermarktartikelen, hebben QR-codes een veel groter vermogen om informatie over te dragen, wat ze waarschijnlijk steeds populairder heeft gemaakt vanwege hun veelzijdigheid.

Leven vóór streepjescodes en QR-codes

Net als de ontwikkeling van veel technologieën, zijn QR-codes uit noodzaak gemaakt. QR-codes zijn eigenlijk begonnen als streepjescodes met hun typische doel: voor supermarkten. In de jaren zestig maakte Japan een golf van economische groei door. Supermarkten breidden zich uit van het verkopen van alleen etenswaren tot het toevoegen van kleding en een veelzijdig aanbod aan andere goederen. Dus realiseerden ze zich eigenlijk dat ze een manier nodig hadden om alles bij te houden.

Voordat er streepjescodes bestonden, moesten kassiers individuele items handmatig invoeren (kun je je dat voorstellen?!), wat natuurlijk eeuwen duurde. Vanwege de gezondheidsproblemen die ontstonden als gevolg van deze hevig herhaalde acties, zoals het carpaaltunnelsyndroom, wisten supermarktmanagers dat ze een oplossing moesten vinden.

Het Point of Sale (POS)-systeem

Als gevolg van de groeiende vraag naar technologie om de kassiers van supermarkten te ontlasten, werd een kassasysteem gecreëerd. Het was in feite de pasgeboren babyversie van een streepjescode waarmee het scannen van individuele items door een computer kon worden geregistreerd. Ondanks deze inspanning was dit echter nog niet genoeg. Supermarkten kregen vervolgens te maken met een ander obstakel: streepjescodes konden maximaal ongeveer 20 alfanumerieke tekens aan informatie bevatten en functioneerden met één dimensie (één richting van codering).

Hoe zijn QR-codes populair geworden?

QR-codes werden voor het eerst gebruikt in de Japanse Kanban, een soort elektronische communicatietool die in de auto-industrie wordt gebruikt. Ze herkenden snel de veelzijdigheid die QR-codes boden en begonnen ze in alles te gebruiken, van productie en verzending, maar ook voor transacties. Na de daaropvolgende maatschappelijke vraag naar meer traceerbaarheid van producten, met name voor de voedings- en farmaceutische industrie, realiseerden deze industrieën zich hoe ze QR-codes konden gebruiken voor hun bedrijven een onmisbaar voordeel.

Als gevolg van Hara’s beslissing om geen octrooirechten te behouden, werden QR-codes gebruikt in het dagelijks leven van mensen. Later, in 2000, werden QR-codes toegevoegd aan de internationale ISO-normen. Hierdoor konden ze in principe over de hele wereld worden gebruikt. Later, met de uitvinding van de smartphone, was er geen einde aan de toenemende populariteit van QR-code.

Andere soorten QR-codes

Er zijn om vele redenen eigenlijk veel soorten zowel streepjescodes als QR-codes in gebruik. Hier zijn enkele van de meest populaire versies:

Micro QR-codes

QR-codes werden nog verder gebruikt door de ontwikkeling van micro-QR-codes, of codes die klein genoeg zijn om op kleinere items te passen, zodat ze geen ruimte innemen. Ze hebben echter de beperking dat ze minder informatie bevatten dan gewone QR-codes.

iQR-codes

In tegenstelling tot de vierkante vorm van een typische QR-code, gebruiken iQR-codes een rechthoekige vorm. iQR-codes kunnen vanwege deze vorm zowel kleinere als grotere hoeveelheden gegevens bevatten dan traditionele en micro-QR-codes.

FrameQR

FrameQR-codes, ontwikkeld in 2014, zijn ontwikkeld om meer creativiteit in het uiterlijk van QR-codes mogelijk te maken. QR Code Generator biedt hiervoor een breed scala aan mogelijkheden, waaronder de kleur, vorm, type, logo en nog veel meer.

Reageer of discussieer mee

Vond u Hoe QR-codes werken en hun geschiedenis nu een leuk artikel laat het hier weten. Wij doen onze uiterste best om nuttige informatie te verzamelen. Dit artikel “Hoe QR-codes werken en hun geschiedenis” mag u delen met anderen 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Wist u dit?

Een QR code maken is gemakkelijk snel en simpel. Een QR code is handig voor de horeca, zo kan men op afstand bestellen. Een QR code is handig om kleine betalingen te ontvangen na scannen van een QR code. Er zijn zo veel meer toepassingen te vinden op deze website waar een QR code handig voor zou zijn.

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten
Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend. Lees verder…