Coronatoegangsbewijs Ouderen klagen over lange wachttijden bij de helpdesk van de CoronaCheck-app. Ze willen een papieren QR-code als toegangsbewijs. Wie donderdag telefonisch een door de overheid verplicht gesteld coronatoegangsbewijs op papier wilde bestellen, moest even geduld hebben; pas na een half uur kreeg je een medewerker aan de lijn die beloofde dat het wordt thuisgestuurd. Vrijdag was het nog erger; sommigen moesten meer dan een uur wachten, en dan was je nog altijd niet te woord gestaan.
Astrid de Deugd (85) uit Amstelveen is boos. „Ik kom er niet doorheen”, klaagt ze. Vrijdag heeft ze drie keer gebeld; de eerste keer elf minuten; de tweede keer twintig minuten en de derde keer heeft ze veertig minuten gewacht alvorens ze besloot de verbinding te verbreken.
De Deugd is een van de gevaccineerde Nederlanders die moeite hebben te voldoen aan de plicht om bij een bezoek aan horeca, evenementen en bioscoop en theater te bewijzen dat ze tweemaal zijn gevaccineerd. De maatregel is vanaf volgende week zaterdag van kracht.
Volgens ouderenbond ANBO zijn ruim een miljoen mensen „niet digitaal vaardig” genoeg om zoiets als een app op hun smartphone te installeren. Van alle 75-plussers had volgens de bond de helft twee jaar geleden een smartphone.
Sinds juli worden deze mensen in de gelegenheid gesteld een bewijs op papier te bestellen door te bellen met de helpdesk van de CoronaCheck-app. Wie z’n burgerservicenummer en postcode doorgeeft, krijgt het bewijs binnen een aantal werkdagen thuisgestuurd. „Dat was een mooie oplossing”, zegt een woordvoerder van ANBO. „Maar wij kregen ook veel klachten: dat de wachttijden erg lang waren; dat bellers verkeerde informatie kregen; en dat ze werden geconfronteerd met een bandje in plaats van met iemand live.”
De Deugd beschikt wel over een smartphone maar het lukte haar niet om de corona-app te installeren. Ook haar zoon kreeg het niet voor elkaar, dus wil ze een papieren QR-code. „Op een gegeven moment kreeg ik wel een bandje waarop werd gezegd dat ik mijn gegevens moest intoetsen. Maar dat was erg onduidelijk.”
Ze wil binnenkort weer naar het Amsterdamse Concertgebouw en het Muziektheater. „Het Concertgebouw zegt dat ik wel binnenkom, maar Het Nationale Ballet zegt van niet. Dus ik ga niet. Waarom moet ik mijn functioneren afhankelijk stellen van het disfunctioneren van de overheid?”
Inmiddels „lijkt het de goede kant op te gaan”, aldus de woordvoerder van ANBO. Er zijn volgens het ministerie van Volksgezondheid ruim 75.000 papieren QR-codes verstuurd. Dat aantal zal flink oplopen, aangezien pas deze week duidelijk werd dat een QR-code óók in de horeca verplicht is. De wachttijden aan de telefoon zijn volgens een woordvoerder van het ministerie gemiddeld niet zo lang. „Ik hoor eerder verhalen over tien minuten dan over een half uur.” Dat ouderen terugdeinzen voor een automatisch bandje aan de telefoon, wordt erkend. „Daar werken we aan.”
Voor wie er zelf niet uitkomt, is er hulp: zo houdt de Rotterdamse bibliotheek tweemaal per week een spreekuur. Er zijn al 250 Rotterdammers langs geweest en er is „massaal gebeld”, aldus een woordvoerder.