Nachtclubs staan te popelen: ‘1G, 2G, 3G, 5G, als we maar open kunnen’

Nachtclubs staan te popelen: ‘1G, 2G, 3G, 5G, als we maar open kunnen’

Voor nachtclubs en andere nachthoreca zou het werken met 1G-beleid, waarbij alle bezoekers worden getest op corona, een uitkomst kunnen zijn. Maar dan moet een aantal zaken goed worden afgedicht. Verschillende nachtclubs geven te kennen alle mogelijkheden om open te kunnen toe te juichen.

Nachtbelang, de belangenbehartiger van de nachtclubs, zegt dat op een aantal vragen nog wel antwoord moet komen. De organisatie wil af van het jojobeleid en hoopt dat Nederland niet “opnieuw het wiel gaat uitvinden”, terwijl in Denemarken en het Verenigd Koninkrijk de coronamaatregelen in zijn geheel worden afgebouwd.

Horecabezoekers moeten momenteel een coronatoegangsbewijs laten zien op basis van 3G. Dat betekent dat ze moeten aantonen dat ze gevaccineerd, getest of genezen zijn. Daarnaast geldt een sluitingstijd van 22 uur en verplicht zitten. Voor veel nachtclubs zijn die beperkingen te ingrijpend. Ze kiezen er daarom voor niet open te gaan. Het kabinet gaf aan over 1G in gesprek te willen.

We hadden toch fieldlab-experimenten?

In Groenlo blijft de deur van City Lido voorlopig dicht. De club kwam vorig jaar in het nieuws vanwege een groot aantal coronabesmettingen op het moment dat clubs onder voorwaarden weer even open mochten. Het stoort de uitbater dat er maar niets wordt gedaan met de uitkomsten van de zogeheten fieldlabs. Daarnaast wijst hij erop dat geen enkel systeem honderd procent waterdicht is. “Maar er moet gezocht worden naar mogelijkheden om wel open te gaan.”

Volgens evenementenlocatie Maassilo in Rotterdam zou het al een boel schelen als de sluitingstijd naar middernacht wordt opgerekt. Dan zou de Maassilo 60 tot 70 procent van de gebruikelijke opbrengsten kunnen halen. “Maar met 22 uur kunnen wij niks. Dan is het net donker”, zegt een woordvoerder.

Ook het verplicht zitten werkt volgens hem niet. “Dat hebben we vorig jaar bij een concert geprobeerd. Dat duurde precies twee minuten. Toen stonden de mensen op de stoelen.” Onder welke voorwaarde bezoekers eventueel welkom zijn is hem om het even. “1G, 2G, 3G, 5G. Als we maar open kunnen”, zo klinkt het.

Kijk naar andere landen

Voor evenementenlocatie Brothers in Bunnik zou 1G een tussenstap kunnen zijn. Brothers haalt net als de Maassilo ook inkomsten uit zakelijke evenementen. Mocht de nachthoreca weer open mogen, dan vormt het inroosteren van voldoende personeel mogelijk een nieuwe uitdaging.

Het Amsterdamse Paradiso wil graag met het kabinet in gesprek over eventuele versoepelingen. Daarbij wijst de poptempel naar andere landen die al met 1G werken. Onder andere in Portugal zou deze maatregel er volgens een woordvoerder van Paradiso voor zorgen dat de nachten niet zo goed worden bezocht.

Ook wil het bedrijf straks niet wekenlang vastzitten aan testverplichtingen, omdat eventuele verdere versoepelingen mogelijk weken op zich kunnen laten wachten. Voor Paradiso zijn de huidige beperkingen nagenoeg onwerkbaar.

Reageer of discussieer mee

Vond u Nachtclubs staan te popelen: ‘1G, 2G, 3G, 5G, als we maar open kunnen’ nu een leuk artikel laat het hier weten. Wij doen onze uiterste best om nuttige informatie te verzamelen. Dit artikel “Nachtclubs staan te popelen: ‘1G, 2G, 3G, 5G, als we maar open kunnen’” mag u delen met anderen 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Wist u dit?

Een QR code maken is gemakkelijk snel en simpel. Een QR code is handig voor de horeca, zo kan men op afstand bestellen. Een QR code is handig om kleine betalingen te ontvangen na scannen van een QR code. Er zijn zo veel meer toepassingen te vinden op deze website waar een QR code handig voor zou zijn.

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten
Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend. Lees verder…