Problemen CoronaCheck-app: dit moet je weten

Problemen CoronaCheck-app: dit moet je weten

‘Ik kan nog steeds mijn QR-code niet bekomen. Mijn vakantie komt in het gedrang.’ Radar hoort tal van klachten over de CoronaCheck-app. We leggen ze voor aan de ontwikkelaar van de app en het ministerie van Volksgezondheid. Ervaar jij een probleem? Dit kun je doen.

Volgens het ministerie kan het overgrote deel van de Nederlanders hun coronabewijs probleemloos ophalen. Zo’n 3 procent ervaart wel problemen, ‘en dat is natuurlijk vervelend’, erkent woordvoerder Axel Dees. Want 3 procent betekent dat mogelijk honderdduizenden mensen geen QR-code hebben gekregen, terwijl ze daar wel recht op hadden. De problemen die voorkomen zijn enerzijds kinderziektes, anderzijds menselijke fouten.

Tweede prik verkeerd of niet weergegeven

De klachten die Radar het vaakst over de app hoort, gaan over de tweede vaccinatie.

  • De tweede vaccinatie is helemaal niet terug te vinden
    Volgens het ministerie is 1,5 procent van de vaccinaties effectief niet beschikbaar via de CoronaCheck-app. Een groot deel daarvan zijn prikken die door huisartsen zijn gezet en via een ander systeem werden geregistreerd. Wie dit probleem ervaart moet contact opnemen met de zorgverlener die de vaccinatie heeft verzorgd.
    Radar hoort daarnaast ook klachten van mensen die niet op de hoogte zijn dat ze twee weken moeten wachten na hun tweede prik om een QR-code aan te kunnen maken op grond van volledige vaccinatie.
  • De tweede vaccinatie werd bij de eerste bijgeschreven
    Dat twee prikken soms op dezelfde datum worden weergegeven, is ook een bekend probleem bij het ministerie. Door een technische fout was in mijnRivm en in CoronaCheck maar één vaccinatie zichtbaar en kon er geen vaccinatiebewijs gemaakt worden.
    Die fout zou in de nacht van 13 op 14 juli zijn hersteld, waardoor het probleem voor de meeste mensen zou zijn opgelost. ‘Als zij in CoronaCheck opnieuw inloggen met hun DigiD worden de vaccinatiegegevens van beide vaccinaties opgehaald en kunnen zij hun coronabewijs maken. Als zij ondanks deze herstelactie nog steeds geen vaccinatiebewijs kunt ophalen, en zij zijn gevaccineerd door de GGD, dan kunnen ze contact opnemen met de helpdesk van de GGD.’

Menselijke fouten: verkeerde naam of vergeten vinkje

Volgens het ministerie zijn de meeste problemen die nog spelen het gevolg van een menselijke fout.

  • Naam verkeerd doorgegeven
    Zo worden verschillende namen niet goed doorgegeven. ‘Wanneer een kleinigheid als een trema of streepje in een naam vergeten wordt tijdens de registratie, blijft de QR-code waarmee je op vakantie kan uit.’ Het is dan belangrijk om te checken of de naam wordt weergegeven zoals in het paspoort staat, dus inclusief speciale tekens zoals dubbele punt of ç.
  • Vinkje vergeten
    Zo’n 153.000 mensen kregen geen QR-code omdat het hokje ’volledig gevaccineerd’ niet werd aangevinkt toen ze hun tweede prik haalden. De helpdesk van de GGD kan die fout snel rechtzetten.

Als je gegevens niet goed geregistreerd staan, moet je contact opnemen met de zorgverlener die je gevaccineerd heeft. ‘Als mensen bij de GGD zijn geprikt dan kunnen zij contact opnemen met de speciale datamutatie helpdesk (0800-5090). Onze helpdesks en webcare verwijzen mensen hier ook naar door.’

Andere fouten aangegeven door de overheid

Het ministerie geeft zelf nog twee bekende problemen aan met de CoronaCheck-app:

Waar kan je terecht? ‘Druk bij de helpdesk’

Deze ken je al: de site van de overheid waar je met je vragen over de app terechtkunt.

Mensen kunnen op meerdere manieren hun vragen stellen over coronabewijzen:

  • Nederlandwereldwijd / wijsopreis.nl en het 24/7 contact center van Buitenlandse Zaken
  • Landelijk publiek informatie: nummer 0800 1351 en 1400, Rijksoverheid.nl (of Government.nl)
  • Meldpunt GGD GHOR en RIVM
  • Helpdesk Stichting Open Nederland
  • Technische helpdesks van de CoronaCheck App en DigiD

Radar hoort echter klachten over de bereikbaarheid van de helpdesk: ‘Het is inderdaad druk, maar dat heeft ook te maken met de grote hoeveelheid vragen over reisadviezen.’ Volgens het ministerie wordt via de helpdesks en ook met webcare hard gewerkt om ervoor te zorgen dat iedereen probleemloos zijn coronabewijs kan ophalen.

Geen oplossing? Toch maar een test

Als jouw probleem met de CoronaCheck-app toch niet snel genoeg wordt opgelost voordat je op vakantie gaat, kun je een afspraak voor een gratis coronatest voor reizigers maken. Als je gewoon een QR-code had moeten krijgen is dat niet fijn, maar als je een coronabewijs op korte termijn nodig hebt, betekent een extra test het verschil tussen wel en niet kunnen vertrekken.

Wat vond je van dit artikel?

Jullie geven ons een 0 / 5. 0

Bedankt, misschien wil je deze pagina wel delen?

Bedankt, we houden van je ♥

Hey, vertel ons wat er mis is, dit is geheel anoniem!

Laten we samen deze website beter maken

Zo kunnen we van je leren en fouten die we maken oplossen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Geen QR-code nodig op terras

Voorzitters over QR-code

Deze kroegen gaan bezoekers wél controleren op QR-code

Verplicht coronatoegangsbewijs gaat door, geen QR-code op terras

QR code maken

Het maken van een QR code of het genereren van een QR code is gratis. Er zijn diverse websites waarbij het maken van een QR code gratis wordt aangeboden. Echter na een x aantal keer dat de code gescand wordt moet je gaan betalen, dat is bij ons niet zo. Bij QR code maken, is het maken van een QR code gratis! Ook de aantal scans is en blijft compleet gratis! Daar blijft het niet bij, wij werken samen met 168X.nl waarbij je een verkorte link (een dynamische link voor een dynamische QR code) geheel gratis kunt aanmaken. Wil je die link aanpassen maak je eenvoudig gratis een account aan.

De foto aan de rechterkant is niet van ons: Photo by hitesh choudhary from Pexels.

QR code scannen?

Dit is geen abnormale vraag, want deze vraag wordt vaak gesteld door een wat ouder publiek. Op de meeste telefoons (recent van 2 tot max 3 jaar) hebben een scan functie op de camera app. Wanneer je de camera app opent en je richt de telefoon lens naar de QR code, dan krijg je een melding of je de informatie wilt bekijken.

Het is eenvoudig om te scannen, bij de wat recentere iPhones staat het icoon al klaar waarbij je niet eens hoeft in te loggen. Dus het scannen van een QR code is heel eenvoudig.

Ohh, de foto aan de linkerkant,.. niet van ons: Photo by Ylanite Koppens from Pexels.

Recent toegevoegde QR code voorbeelden

QR code maken voor de horeca

QR code in het onderwijs

QR code voor de Horeca

QR code maken met logo

QR code voor een app

QR code reclame

Waar staat QR code voor?

QR staat voor ‘Quick Response’. Door de code te scannen krijgt de gebruiker ‘snelle toegang’ tot informatie. Het eerste QR-codesysteem werd in 1994 uitgevonden door een dochterbedrijf van het Japanse Toyota. Ze hadden een manier nodig om voertuigen en onderdelen tijdens de productie nauwkeurig te kunnen volgen. Om dit te bereiken werd een soort barcode ontwikkeld.

Menu