QR-code blijft populair: Zo maak je ze

QR-code blijft populair: Zo maak je ze

Al enkele jaren staan QR-codes bekend als de moderne vervangers van de barcode. Ondertussen behoort het tot de zaken waar wij marketeers graag naar neerkijken als het gaat om technologie. Maar als er één ding is dat het QR-codedebat laat zien, dan is het dat er zeker geen consensus is – de doeltreffendheid van QR-codes wordt nog steeds fel betwist. Toch kan men de populariteit en het gebruiksgemak van dit type code niet ontkennen.

Vooraleer we ingaan op hoe je een eigen QR-code kunt maken en hoe je jouw klanten kunt aanmoedigen om ze te scannen wanneer ze deze tegenkomen, zullen we eerst de basisprincipes eens herhalen.

Wat is een QR-code?

QR-codes, kort voor “quick response”-codes, zijn vierkante zwart-wit symbolen die mensen kunnen scannen met een smartphone om meer te weten te komen over bijvoorbeeld een product. Deze gecodeerde vierkantjes kunnen links, coupons, evenementgegevens en andere informatie bevatten die gebruikers later misschien kunnen willen naar verwijzen.

Hoewel niet elke QR-code de vorm heeft van een perfect vierkant, zien ze er meestal uit zoals de afbeelding hierboven – met verschillende patronen die binnenin worden weergegeven. Je vindt ze vaak op direct mail, reclameborden, vliegtuigtickets en zelfs tv-reclamespots waarbij je de code snel kunt scannen met je smartphone.

QR-codes vs. barcodes

Betekent de opkomst van QR-codes dat de traditionele barcodes tot het verleden behoren? Natuurlijk niet. Traditionele barcodes zijn nog steeds een gebruikelijke manier voor bedrijven om verpakte consumptiegoederen te identificeren en hun productvoorraad te beheren.

Er zijn echter een aantal verschillen tussen barcodes en QR-codes – zowel in hun gebruik als hun kenmerken. Hier zijn drie belangrijke verschillen:

QR-codes zijn verschillend van vorm

Barcodes zijn meestal rechthoekig, waardoor scanapparatuur nodig is om de gegevens van de barcode horizontaal te lezen. QR-codes zijn vaak vierkantig en geven hun gegevens verticaal of horizontaal weer.

QR-codes bevatten meer gegevens

Door zijn vierkante vorm kan een QR-code veel meer gegevens bevatten dan een barcode. In feite kunnen QR-codes honderden keren meer gecodeerde tekens bevatten dan een barcode.

QR-codes bevatten andere gegevens

QR-codes worden vaak anders gebruikt dan barcodes. Barcodes bevatten belangrijke productinformatie op het verkooppunt, zoals de prijs en de naam van de fabrikant. QR-codes bieden meer ongrijpbare informatie, zoals locatiegegevens en URL’s naar promoties en productlandingspagina’s.

Reageer of discussieer mee

Vond u QR-code blijft populair: Zo maak je ze nu een leuk artikel laat het hier weten. Wij doen onze uiterste best om nuttige informatie te verzamelen. Dit artikel “QR-code blijft populair: Zo maak je ze” mag u delen met anderen 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Wist u dit?

Een QR code maken is gemakkelijk snel en simpel. Een QR code is handig voor de horeca, zo kan men op afstand bestellen. Een QR code is handig om kleine betalingen te ontvangen na scannen van een QR code. Er zijn zo veel meer toepassingen te vinden op deze website waar een QR code handig voor zou zijn.

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten
Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend. Lees verder…