De winnaar voor de meest effectieve advertentie tijdens de Super Bowl van dit jaar zou wel eens Coinbase kunnen zijn, een platform voor de uitwisseling van cryptocurrency. Het bedrijf had een opmerkelijk eenvoudige advertentie: een stuiterende QR-code, net als de klassieke DVD-logoscène uit The Office.
Briljante reclame
De advertentie smeekte je bijna om de QR-code op je TV te scannen en te zien waar hij toe leidde. Het was zo simpel: een klein ding dat rond stuiterde en van kleur veranderde. De 60-seconden reclame was net lang genoeg voor de mensen thuis om te denken dat er iets mis was met hun beeldscherm.
Als je de code wel scande dan kwam je op de site van Coinbase, waar een giveaway van $15 aan bitcoin werd gepromoot . Net als bij ‘The Office’ scene met het DVD-menu maar het raakte de hoek van het tv-scherm perfect op het einde. Briljant.
Er is bijna niets zo polariserend online als het onderwerp crypto. Maar zelfs diegenen die sceptisch staan tegenover cryptocurrency en blockchain leken toe te geven dat de reclame slim bedacht was. Zelfs als je het haatte, deed de advertentie zijn werk. Het zorgde voor 100 procent de aandacht van de mensen.