In 1994 creëerde Hara Masahiro de QR-code. Vanaf hun kindertijd tot ongemakkelijke adolescentie, sommigen keken van een afstand toe, zagen de diamant in wording, terwijl anderen niets anders zagen dan zwart-witte vierkanten. 2 jaar geleden, in de nasleep van de wereldwijde pandemie, omarmde de wereld het toen het recht voor onze ogen herrees: op digitale menu’s, productverpakkingen, digital signage en meer – de QR-code werd een deel van ons, en we groeiden naar erop vertrouwen om het wrede coronavirus op afstand te houden.
Waarom QR-codes in opkomst zijn
Terwijl de wereld herstelt van de pandemie, blijft de vraag: zijn QR-codes verouderd? Laten we doorgaan: QR-codes zijn veerkrachtige rocksterren. En 28 jaar later zijn ze even wendbaar als altijd. De marketingprognoses voor 2022 zijn binnen – en QR-codes hebben de doorslag gemaakt.
De groei van QR-codes tijdens de wereldwijde pandemie
Velen zullen QR-codes misschien afdoen als een rage van de pandemie, maar dat soort denken minimaliseert gewoon de kracht die ze aanschouwen. QR-codes zijn niet alleen modieuze trends die buiten het seizoen komen, ze hebben een praktisch doel. Kijk maar naar de 3 manieren waarop ze de dag hebben gered tijdens de piek van de coronaviruspandemie:
Restaurants verruilden hun fysieke menu’s voor een aanraakvrij QR-codemenu;
Bedrijven hebben de contante en kaartbetalingsopties voor girale betalingen met QR-codes gedumpt;
Hotels en resorts ruilden feedbackenquêtes van pen op papier in voor een gemoderniseerde en digitale Feedback QR-code.
Maar het gaat verder dan de pandemie. QR-codes hebben hun nut bewezen in een aantal marketingcampagnes. Het blijkt dat QR-codes een poort zijn tussen de fysieke en digitale wereld.
Wat is de toekomst van QR-codes?
Dankzij de vooruitgang van mobiele technologie worden de meeste moderne smartphones geleverd met een ingebouwde QR-codescanner. Dit maakt het toegankelijker, meer verspreid onder consumenten – en stapsgewijs meer genormaliseerd onder gebruikers. Het volstaat te zeggen dat QR-codes zich in een opwaartse richting bevinden.
Gebruiken mensen tegenwoordig QR-codes?
Het is tijd om deze vraag te laten rusten: het korte antwoord is ja, consumenten gebruiken QR-codes. En raad eens: we hebben de gegevens om het te bewijzen. Uit een onderzoek dat in juni 2021 is uitgevoerd, blijkt dat 45% van de consumenten in de VS (in de leeftijd van 18-29 jaar) de afgelopen 3 maanden een QR-code met betrekking tot marketing heeft gebruikt. Het lijkt dus vrij duidelijk dat meer mensen wakker worden en eindelijk de artistieke waarde van de QR-code beginnen te waarderen.
Het doel van het gebruik van QR-codes voor vandaag
QR-codes gebruiken voor betalingen
De contactloze economie staat voor de deur. Steeds meer mensen neigen naar girale en contactloze betalingen. Wat de overgang van contante en kaartbetalingen naar digitale betalingen naadloos maakt, is hoe eenvoudig het is om uw bankrekening te koppelen aan digitale portemonnee-apps. Dit betekent dat consumenten eenvoudig een QR-code kunnen scannen bij het betalen.
Hygiënevriendelijk en aanrakingsvrij
Het oude eruit, het nieuwe erin: contant geld wordt achterhaald. Geen risico’s meer lopen met het wisselen van contant geld over de toonbank. QR-codes maken het gemakkelijk om betalingen te doen met een aanzienlijke afstand – en zonder fysieke aanraking. Dit stelt klanten op hun gemak in een hygiënebewuste wereld, vooral sinds de wereldwijde pandemie.
Aanpassen aan het digitale landschap
Restaurants, accommodatie-locaties en toerisme-industrieën zijn al begonnen zich aan te passen aan het veranderende klimaat tijdens de pandemie – toegegeven, hun bedrijven waren ervan afhankelijk. Van check-ins op luchthavens, digitale menu’s, digitale reisrichtlijnen en hotel check-ins, QR-codes zijn een beschermende maatregel geworden om het virus onder controle te houden.
Handig in marketingcampagnes
QR-codes zijn samenwerkingsgoochelaars voor marketingcampagnes. Wanneer u kiest voor een dynamische QR-code met QR-codegenerator, krijgt u toegang tot een metrische trackingtool waarmee u uw totale scans versus unieke scans, de apparaten die zijn gebruikt om te scannen, de locatie van de scan per stad en land en tijd kunt volgen van de scan. Elke marketeer weet hoe waardevol deze gegevens zijn om te bepalen of hun campagne al dan niet een triomfantelijk succes is.
QR Code productoplossingen voor marketingtrends in 2022
De marketinggoden hebben gesproken: de populariteit van QR-codes is geen toevalstreffer. En als het volledige potentieel wordt benut, zie je nog meer hoofden draaien, of beter nog, meer mensen scannen. Maak wat aantekeningen van onze 4 oplossingen hieronder waarin onze fictieve bedrijven voorkomen.
#1 QR-codes voor coupons
Een QR-code voor een coupon is een geweldige mobielvriendelijke optie voor wanneer u de verkoop wilt maximaliseren, interesse wilt wekken in wat u te bieden heeft of uw voetverkeer naar uw winkel wilt vergroten. Verfraai uw gedrukte en digitale materialen met een gepersonaliseerde coupon QR-code die past bij de stijl van uw merk.
Denk nog eens goed na voordat u denkt dat QR-codes uw esthetiek schaden: de display-advertentie van Bad Boys Apparel laat zien hoe u visueel met QR-codes kunt spelen.
#2 QR-codes voor video
Videocontent staat dit jaar aan de top van de voedselketen. Maar weet u wat consumenten op dit moment echt willen? Duurzaamheid en merktransparantie. Tegenwoordig willen consumenten weten waar producten vandaan komen en hoe ze zijn gemaakt – en daar hebben ze recht op!
Merken hebben nu de mogelijkheid om het vertrouwen van hun kopers te winnen door hen te helpen bewuste en weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen. En wat is een betere manier om consumenten te informeren dan door middel van een Video QR Code? Leid uw klanten op met deze oplossing door deze op uw verpakking, etiketten of zelfs uw tafeltenten weer te geven.
Video-inhoud is niet alleen een krachtig hulpmiddel voor betrokkenheid, maar het helpt ook om de informatie die u wilt overbrengen, samen te vatten in iets dat visueel en verteerbaar is. Het is een daad van transparantie – en uw klanten zullen nog meer van u houden als ze weten waar u voor staat.
Modelleer het onderstaande voorbeeld van Fashion Fox en help uw consumenten bewuste aankoopbeslissingen te nemen.
#3 QR-codes voor apps
Mobiel winkelen is in opkomst, maar meer specifiek mobiele handel, of kortweg m-commerce. In termen van leken betekent het winkelen via een mobiel apparaat. De voorspellingen voorspellen dat de verkoop van m-commerce in 2025 een kolossaal hoogtepunt van $ 728,28 miljard zou moeten bereiken.
Mobiele shopping-apps spelen hier natuurlijk een integrale rol – en (tromgeroffel) – QR-codes. Een simpele oplossing om app-installaties te promoten? Een app QR-code komt op de eerste plaats! Mobiel geoptimaliseerd? Controleren. Gebruikersvriendelijk? Controleren. Met één QR-code worden gebruikers naar een mobiele bestemmingspagina geleid die hen verbindt met de app store op hun apparaat. Makkelijk.
Munchkin Samu’s laat ons zien hoe het werkt met een app-promotie op hun website hieronder. Let goed op het logo op de QR-code en maak aantekeningen om het voorbeeld van dit fictieve merk te volgen.
#4 QR-code voor sociale media
Een ouderwetse ruimte, bekend als sociale handel, is sinds de pandemie opgeblazen in de wereld van online winkelen – tot nu toe vertoont het geen tekenen van achteruitgang. Simpel gezegd, social commerce omvat kopen en verkopen op sociale media.
Meta, Instagram en Pinterest zijn toonaangevend op het gebied van sociale handel, omdat ze bedrijven nu in staat hebben gesteld om rechtstreeks op hun platforms een winkel op te zetten. Merken zouden er veel baat bij hebben als ze hun goodies rechtstreeks op deze platforms zouden gaan verkopen.
Maar om dat te realiseren, heb je een online aanwezigheid en een groot aantal volgers op sociale media nodig. Was er maar een eenvoudige manier om dit probleem op te lossen? Nieuwsflits: er is en heet de Social Media QR Code.
Voeg deze QR-code toe aan al uw gedrukte en digitale materialen, van digitale bewegwijzering, etalages, pakketten, labels, sticks – alles wat u kunt vinden om oude en nieuwe klanten aan te sluiten bij uw volgers op sociale media. Verander saaie ramen in smaakvolle promotieruimtes met QR-codes zoals Ciao Pizza hieronder.
4 ingenieuze QR-codecampagnes
QR-codes zijn in hun bloei, en als je nog niet overtuigd bent, zul je na het lezen over de soms obscure en grillige manieren waarop je deze patrooncodes kunt gebruiken. Deze 4 hieronder illustreren hoe QR-codes marketing tot leven brengen.
QR Code kunst voor mensenrechten: pleiten voor huiselijk geweld
“A Wall For Women” werd in 2021 gemaakt door de internationaal bekende Canadese kunstenaar Ola Valoo. Ze werkte samen met de NGO YWCA Metro Vancouver om een stem te geven aan de ongehoorde vrouwen in Canada. Een 42-voet muurschildering met verborgen QR-codes werpt symbolisch licht op de onzichtbare aard van gendergerelateerd geweld. Elke QR-code onthult een andere statistiek met betrekking tot huiselijk geweld tegen vrouwen en een oproep tot actie om te doneren aan de NGO.
QR-code voor tv-commercials: de Whopper-race
Stelt u zich eens voor, als u wilt, kunt u meedoen aan een QR-codescanrace en een heerlijke maaltijd winnen – en dat allemaal vanuit uw luie stoel? Nou… Burger King heeft de race naar de finish tot een heerlijk feest gemaakt. De commercial van 2020 lokte het publiek met niemand minder dan de lekkere kanjerburger; de eerste 10.000 mensen die de QR-code scanden, wonnen een gratis burger via de Burger King-app. Er gaat niets boven de mooie vergelijking van schaarstemarketing plus een weggevertje om de smaakpapillen van mensen tevreden te stellen.
QueeR-codes: de regenboog QR-code voor de LQBTQIA+-gemeenschap
De regenboog heeft een nieuw thuis gevonden: QueeR Codes. Tijdens de Pride-maand in 2021 sloeg historicus, auteur en influencer Blair Imani de handen ineen met Skittles om LGBTQIIA+-gemeenschappen, influencers en artiesten te ondersteunen.
De Pride-campagne, ‘One Rainbow’, was een oproep tot feest: gedurende de hele Pride Month werden muurschilderingen tentoongesteld, die vertegenwoordigden wat de regenboog betekende voor queer-artiesten. De muurschilderingen hadden ook QueeR-codes verweven in hun kunstwerken, die elk de stemmen versterkten en de unieke verhalen van verschillende queer-makers vertelden.
Muziek, snoep & QR-codes: M&M’S Album Art-pakket
Een merk dat je aan het lachen, huilen en dansen maakt, verdient lof. M & M’S deed precies dat in hun recente campagne die in januari 2022 werd gelanceerd. M&M’S nieuwe limited-edition Album Art-pakket is een heerlijke verzameling snoep, muziek en kunst. Met kenmerken van albumhoezen van iconische artiesten van David Bowie tot H.E.R., spreken deze snoepverpakkingen nieuwe en oude diehard fans aan.
En als dat er niet voor zorgt dat je de hele collectie M&M’s Album Art-pakketten wilt kopen, dan is dit wel het geval: elk snoeppakket heeft een QR-code! En wat gebeurt er als je het scant? Je wordt begroet door 1 van de 28 hilarische berichten, zoals “Fijne dag alsof je werkt” en een Spotify-afspeellijst die bij het bericht past.
Meer en meer integreren merken QR-codes in hun marketingcampagnes; voor kunst, rassen, muziek en zelfs voor sociale rechtvaardigheid. Het gaat niet om het volgen van de trends, maar om het verleggen van de grenzen van wat mensen denken dat mogelijk is met QR-codes. Heeft u een QR-code voor sociale media nodig om een breder publiek te bereiken? Of wil je je merktransparantie tonen met een Video QR Code? Waarom wachten? Probeer een van onze oplossingen en begin vandaag nog met het gebruik van QR-codes in 2022.
1 reactie. Reactie plaatsen
Het is verwerplijk, het is het satanisch, het is het getal van de duivel. God zal het niet toestaan en deze duivelse code verwijderen uit de wereld.