Sjoemelen en trage testuitslagen: het eerste clubweekend was ‘bewogen’

Sjoemelen en trage testuitslagen: het eerste clubweekend was ‘bewogen’

Het was een “bewogen weekend”, schrijft Stichting Open Nederland in een persbericht. Na maanden van lockdown konden de clubgangers en kroegtijgers weer – zonder anderhalve meter afstand – feesten met een toegangstest. Maar sommigen moesten teleurgesteld afdruipen: na een hackpoging bij Stichting Open Nederland, de organisatie achter Testen voor Toegang, had niet iedereen de uitslag op tijd binnen. Wat gesjoemel met QR-codes en zelftesten aan de deur was het gevolg.

Achter de poort van Testen voor Toegang moet het echt veilig zijn, benadrukt demissionair minister De Jonge vandaag. “En dan moet je ervan uit kunnen gaan dat iedereen in de club is getest of is gevaccineerd. De kinderziektes moeten uit het systeem worden gehaald.”

Volgens Stichting Open Nederland zijn 227.000 mensen dit weekend getest via de organisatie. Vooral zaterdagavond waren er problemen; enkele duizenden van de 130.000 mensen die zaterdag testten, ontvingen de uitslag pas zaterdagnacht of zondagochtend. Zo’n 2500 kregen de uitslag helemaal niet meer. “We begrijpen heel goed dat mensen daarvan balen”, schrijft de organisatie.

De Jonge gaat samen met Stichting Open Nederland om de tafel om te kijken wat de verbeterpunten zijn. De stichting zelf doet aangifte van de hackpoging en gaat stresstesten uitvoeren om de IT-systemen te beproeven.

Testen voor toegang werkt zo: een negatieve testuitslag kan worden omgezet in de CoronaCheck-app. Een uitbater bij de deur scant de code in de app, en ziet bij een negatieve testuitslag een groen vinkje en een geboortedatum. Die geboortedatum moet dan gecontroleerd worden met een ID-bewijs.

Om de lange rijen mensen tegemoet te komen, gingen sommige clubs aan de slag met zelftesten. “Wij accepteerden op gegeven moment elk bewijs. Ook vaccinatieboekjes of snelzelftesten”, zegt Amsterdamse horeca-ondernemer Pim Evers. Hij noemt het “kiezen tussen twee kwaden”. “Die snelzelftesten zijn formeel niet betrouwbaar genoeg, maar we hadden ook een grote groep jongeren in toom te houden.”

Daarnaast hadden niet alle clubs de tijd om de geboortedatum van de app te vergelijken met de datum op het ID-bewijs. “Geboortedata checken kost veel tijd”, beaamt Evers. “Dat is niet te doen.” Sommigen zagen daarin kans om wat te sjoemelen: mensen die hun testuitslag te laat binnen hadden, helemaal niet waren getest, of misschien zelf positief waren getest, konden de regels omzeilen. Door een screenshot van de QR-code van een vriend of vriendin te gebruiken, kon je – als een uitbater je ID-bewijs niet checkte – tóch naar binnen.

Maar dat is niet zo makkelijk als het klinkt. Een van de appontwikkelaars zegt op Twitter dat veel telefoons geen screenshot kunnen maken van de app. Op iPhones kan dat echter weer wel. Daarnaast wisselen de QR-codes om de paar minuten en is in de app een bewegend fietsje te zien, dat natuurlijk niet beweegt in een screenshot. Het is dus de vraag of het gesjoemel ook op grote schaal is gebeurd.

Reageer of discussieer mee

Vond u Sjoemelen en trage testuitslagen: het eerste clubweekend was ‘bewogen’ nu een leuk artikel laat het hier weten. Wij doen onze uiterste best om nuttige informatie te verzamelen. Dit artikel “Sjoemelen en trage testuitslagen: het eerste clubweekend was ‘bewogen’” mag u delen met anderen 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Wist u dit?

Een QR code maken is gemakkelijk snel en simpel. Een QR code is handig voor de horeca, zo kan men op afstand bestellen. Een QR code is handig om kleine betalingen te ontvangen na scannen van een QR code. Er zijn zo veel meer toepassingen te vinden op deze website waar een QR code handig voor zou zijn.

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten
Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend. Lees verder…