Steeds meer klanten komen niet opdagen bij winkelafspraak

Steeds meer klanten komen niet opdagen bij winkelafspraak

Klanten verschijnen steeds vaker niet op hun winkelafspraak. De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) meldt dat bij één op de tien gereserveerde tijdsloten niemand komt opdagen.

‘We kennen de no-shows uit de hotellerie, maar voor winkels is dit wennen’, zegt RND-directeur Eus Peters. ‘De eerste weken liep het storm. Nu zien winkeliers steeds vaker dat klanten niet komen opdagen.’ Bij 10 procent van de gemaakte reserveringen blijft het winkelpubliek weg.

Het gaat voornamelijk om winkels met zelfbediening. ‘Een afspraak maken bij de Action of Hema voelt relatief anoniem’, zegt Peters. ‘Bij brillenwinkels en keukenzaken komt slechts 3 tot 4 procent van de klanten niet opdagen. De tijdsloten werken daar beter, omdat je een afspraak maakt voor persoonlijk advies. Die zeg je niet zomaar af.’ Voor bouwmarkten met zelfbediening is dat een ander verhaal. Bijna vijftien procent van de klanten laat hun afspraak daar schieten.

Ook brancheorganisatie Inretail zag het effect van kopen op afspraak de afgelopen tijd achteruitgaan. ‘Klanten kunnen zonder gevolgen niet komen opdagen en doen dat steeds vaker’, zegt woordvoerder Paul te Grotenhuis. ‘Ondernemers worden zo dubbel benadeeld. Ze lopen omzet mis en er wordt onterecht een tijdslot bezet gehouden.’

Deurbeleid

De grote boosdoener is het systeem waarbij mensen vier uur vooraf moeten reserveren, aldus Inretail en de RND. ‘De gedupeerde winkelier kan niet opeens een nieuwe afspraak inplannen als een klant niet komt opdagen of afzegt’, zegt Peters. Terwijl er wel ruimte is in de winkel voor een nieuwe klant.

Het reserveringssysteem zou daarnaast teveel druk leggen op de klanten om iets te kopen. ‘Mensen voelen zich bezwaard om een tijdslot te reserveren als ze een bank eerst alleen willen uitproberen.’

RND-directeur Peters ziet geen reden om het reserveringssysteem te behouden. ‘Het OMT wil minder drukte in de winkelstraten, maar dat kan ook op andere manieren.’ Net als vorig jaar wil de RND het aantal klanten in de winkel reguleren door een deurbeleid te voeren. ‘In onze buurlanden kan het ook. In België mogen klanten zich bijvoorbeeld bij de deur melden door een QR-code scannen.’ Zo kan de klant spontaan naar de winkel en kan de winkelier alles veilig monitoren.

Te Grotenhuis pleit voor een systeem waarbij ter plekke wordt gekeken of er ruimte is voor de klant. ‘We zijn er klaar voor om dat op een goede en veilige manier te organiseren.’ De branchevereniging spande eerder al een rechtszaak aan voor de heropening van winkels. Zonder succes. De rechter oordeelde dat de staat de juiste afwegingen heeft gemaakt bij de sluiting van niet-essentiële winkels.

Reageer of discussieer mee

Vond u Steeds meer klanten komen niet opdagen bij winkelafspraak nu een leuk artikel laat het hier weten. Wij doen onze uiterste best om nuttige informatie te verzamelen. Dit artikel “Steeds meer klanten komen niet opdagen bij winkelafspraak” mag u delen met anderen 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Wist u dit?

Een QR code maken is gemakkelijk snel en simpel. Een QR code is handig voor de horeca, zo kan men op afstand bestellen. Een QR code is handig om kleine betalingen te ontvangen na scannen van een QR code. Er zijn zo veel meer toepassingen te vinden op deze website waar een QR code handig voor zou zijn.

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten
Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend. Lees verder…