Het maken van QR-codes kan en moet veel meer zijn dan simpele zwart-witte pixels. Net als bij veel elementen van grafisch ontwerp, is een aangenaam esthetisch evenwicht belangrijk om marketingcampagnes succesvol te laten functioneren.
Waarom is het belangrijk om aangepaste QR-codes te ontwerpen?
Het succespercentage van marketingcampagnes wordt vaak sterk beïnvloed door het gebruikte grafische ontwerp. Met de QR-codegenerator is het mogelijk om veel aspecten van al uw individuele QR-codes aan te passen en de ontwerpen op te slaan als sjablonen voor later gebruik. Hier hebben we enkele van de belangrijkste voordelen geschetst die het ontwerp van QR-codes biedt.
Wees anders dan de rest
Originele QR-codes zien er min of meer hetzelfde uit: een doos met zwarte en witte vierkanten. Maar tegenwoordig kunnen ze zoveel meer zijn dan dat wanneer ze wat grafische vormgeving krijgen. QR Code Generator-software heeft functionaliteit ingeschakeld voor aangepaste frames, verschillende kleurniveaus en de mogelijkheid om een CTA (Call to Action) op te nemen. Door deze elementen te gebruiken, wordt uw individuele merk overgebracht via de QR-code. In vergelijking met het uiterlijk van het originele QR-codeontwerp, zal een aangepaste QR-code met ontwerpen waarschijnlijk vaker worden gescand.
Naamsbekendheid vergroten
Om het onderwerp branding te benadrukken: wanneer QR-codes zijn ontworpen met uw merkspecificaties, kunnen ze bijdragen aan de totale merkbekendheid. Denk aan het concept van een logo. Het is iets dat mensen onthouden omdat ze het herhaaldelijk zien en vervolgens verbinding maken met een specifiek bedrijf. Dit zorgt op zijn beurt voor klantbehoud nadat een aankoop is gedaan, omdat ze dat merk onthouden.
Hetzelfde concept geldt voor QR-codes. Ze moeten uw merkkleuren, lettertype en elementen bevatten die over uw merk spreken. Ze kunnen zelfs het logo erin opnemen voor een goede dubbele dosis branding.
Creëer een kans om het succes van een campagne verder te testen
Een groot voordeel bij het ontwerpen van individuele QR-codes is dat u uw ontwerpen als sjablonen kunt opslaan. Maar niet alleen dit, vooral als u een dynamische QR-code gebruikt, kunt u het hele gebruik ervan volgen en bewerken. Als het uw doel is om erachter te komen welke soorten QR-codes de beste resultaten opleveren, kunt u verschillende ontwerpen uitproberen om te zien welke het beste werken.
Breng de leesbaarheid in evenwicht met afbeeldingen
Het andere ding om in gedachten te houden is om ervoor te zorgen dat de esthetiek goed uitgebalanceerd is. De QR-code moet altijd leesbaar zijn tussen de ontwerpen van de rest van het materiaal eromheen. In de onderstaande secties wordt dieper ingegaan op hoe u dit kunt doen.


Gebruik kleuren die contrasteren, maar niet te veel
Het ontwerp van de QR-code moet een balans bevatten tussen kleuren die contrasteren, zodat de QR-code opvalt, maar het moet ook overeenkomen met de rest van het materiaal. De focus moet liggen op het opnemen van uw merkkleuren en deze vervolgens contrasteren, zodat de aandacht van de lezer naar de QR-code wordt getrokken. Als alles dezelfde kleur heeft, merken ze de QR-code misschien niet eens op. Als er te veel kleur is, komt het hele materiaalontwerp waarschijnlijk niet overeen.
Contrast betekent ook het controleren van de achtergrond waarop uw QR-code wordt geplaatst. Vooral als u QR-codes op printmateriaal gebruikt, moet u ervoor zorgen dat de QR-code nog steeds contrasteert met de achtergrond, anders kan deze onleesbaar worden.
Voeg afbeeldingen of een logo toe
De aanpassingssoftware van QR Code Generator stelt gebruikers in staat om logo’s of afbeeldingen binnen de QR-code zelf te gebruiken. Verder is het ook mogelijk om uw logo op te nemen op het laadscherm waar u gebruikers naar doorverwijst. Dit vergroot opnieuw uw naamsbekendheid in elke QR-code.
Speel met kaders en randen
Er zijn talloze verschillende frames die u kunt gebruiken om QR-codes aan te passen met een individuele glans. Geef QR-codes verschillende randen en maak ze nog unieker. Je kunt ook verschillende frametactieken gebruiken om een QR-code grafisch verder te laten opvallen.