Valse QR-codes: politie waarschuwt voor phishing

Valse QR-codes: politie waarschuwt voor phishing

De politie waarschuwt voor oplichters die gebruikmaken van valse QR-codes. De QR-codes staan in e-mails en brieven die afkomstig lijken van een bank of andere organisatie. In werkelijkheid leiden de codes naar een phishingwebsite. Daarmee kunnen cybercriminelen toegang krijgen tot de bankrekening van de slachtoffers.

IBAN bankrekeningnummer

In veel gevallen ontvangt u deze nepberichten uit naam van uw eigen bank of een andere organisatie die u kent of waar u klant bent. Soms wordt in het bericht niet alleen uw naam maar ook de correcte IBAN (bankrekeningnummer) genoemd.

‘Nieuwe bankpas aanvragen’

In de nepberichten staat bijvoorbeeld dat u een nieuwe bankpas moeten aanvragen of een nieuwe app moet verifiëren. Om dit te doen, moet u de QR-code in het bericht scannen. Deze QR-code leidt echter naar een phishingwebsite waar uw inloggegevens kunnen worden verkregen door de cybercriminelen.

QR-code

QR is de afkorting van ‘Quick Response’. Een QR-code bestaat uit een vierkantje dat is opgebouwd uit zwarte en witte blokjes. In die blokjes zit informatie. Een QR-code kan bijvoorbeeld gebruikt worden om een URL aan te bieden. De code wordt met de camera van een smartphone gescand en met een QR-lezer omgezet in een URL. Vervolgens toont de browser van uw telefoon de bijbehorende website. Het voordeel hiervan is dat u niet zelf het internetadres hoeft over te typen.

Gevaarlijk

Maar QR-codes kunnen ook gebruikt worden om andere informatie door te geven. Een code bijvoorbeeld, een telefoonnummer, een betaalverzoek of een hele tekst. ‘Het gevaar zit hem erin dat u niet kunt zien welke informatie er in zo’n QR-code staat. U kunt vooraf de URL die hoort bij een QR-code namelijk niet zien. Wanneer u een QR-code scant van een onbekende, weet u nooit zeker wat u doet’, aldus de politie.

Advies van de politie

Wees alert. Scan nooit zomaar een QR-code. Zorg dat u zeker weet met wie u te maken heeft voordat u er eentje scant. Laat u niet onder druk zetten. Als u de gevraagde informatie ook op een andere manier kunt geven, kies daar dan voor.
Vertrouwt u het bericht met QR-code niet, neem dan contant op met de organisatie die als afzender wordt vermeld. Doe dit via de officiële website of het officiële telefoonnummer. Bel niet naar het telefoonnummer in de brief of e-mail.

Opgelicht door cybercriminelen

Doe altijd aangifte bij de politie. Bel ook direct uw bank en volg de aanwijzingen van de bankmedewerker. Deel daarnaast uw verhaal met vrienden en kennissen. Zo helpt u voorkomen dat er nieuwe slachtoffers worden gemaakt.

Schakel ‘QR-code scannen’ op telefoon uit

Let op: wanneer u een schermafbeelding maakt van een bericht met een QR-code, is het bij sommige apparaten mogelijk dat u daarmee meteen de code scant. Wilt u dit risico vermijden, zoek dan eerst bij uw instellingen naar ‘QR-code scannen’ en schakel deze mogelijkheid uit.

Reageer of discussieer mee

Vond u Valse QR-codes: politie waarschuwt voor phishing nu een leuk artikel laat het hier weten. Wij doen onze uiterste best om nuttige informatie te verzamelen. Dit artikel “Valse QR-codes: politie waarschuwt voor phishing” mag u delen met anderen 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Wist u dit?

Een QR code maken is gemakkelijk snel en simpel. Een QR code is handig voor de horeca, zo kan men op afstand bestellen. Een QR code is handig om kleine betalingen te ontvangen na scannen van een QR code. Er zijn zo veel meer toepassingen te vinden op deze website waar een QR code handig voor zou zijn.

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten
Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend. Lees verder…