Wat als er een manier was om donaties snel, probleemloos en zonder contant geld in te zamelen? Dankzij QR-codes staat niets het gebruik van een QR-code voor donaties in de weg. Ze maken niet alleen mobiele betalingen mogelijk door gebruikers naar bestemmingspagina’s voor donaties te sturen, maar ze kunnen ook worden toegevoegd aan gedrukte en digitale media – die allemaal traceerbare resultaten hebben!
Hoe maken QR-codes het verzamelen van donaties gemakkelijker?
Contant geld is verleden tijd. Het Leger des Heils erkende dit toen hun traditionele donatiemethode-inzamelingen gewoon stopten met werken. Vroeger stonden ze voor supermarkten met vrijwilligers die kleine gelddonaties in emmers inzamelden. Maar na eindeloze klachten dat mensen geen contant geld bij zich hadden, wisten ze dat ze hun strategie moesten moderniseren. Daarom hebben ze hun verouderde incassoprocedure voor donaties getransformeerd door contactloze betalingen met QR-codes in te voeren. Kort daarna schoten hun donaties omhoog.
Beter voor girale betalingen
Door QR-code te gebruiken voor donaties kunnen non-profitorganisaties op twee manieren donaties innen: u kunt gebruikers verbinden met een mobiel betalingsplatform of u kunt ze doorverwijzen naar een bestemmingspagina voor betalingen met een dynamische URL QR-code. Hoe dan ook, de betaling kan via mobiel en volledig zonder contant geld gebeuren. Het gebruik van deze methode betekent ook dat u geen persoon nodig heeft die een hoop geld in de gaten houdt. Betalingen via QR-code kunnen op elk moment, dag en nacht, alleen via de gebruiker gebeuren, wat minder risicovol is en minder tijd en moeite kost namens de liefdadigheidsorganisatie.
Flexibel gebruik
Omdat QR-codes geen minimale scanafstand hebben, kunt u ze gebruiken op zoiets kleins als een visitekaartje voor non-profitmedewerkers of zo groot als een billboard-advertentie. U hoeft er alleen voor te zorgen dat de afbeelding van de QR-code de juiste grootte heeft en een voldoende hoge beeldkwaliteit heeft om te worden gescand vanaf de afstand waarvan u verwacht dat gebruikers gaan staan.
QR-codes voor het inzamelen van donaties werken ook op zowel digitale als gedrukte media. Wanneer u uw QR-code maakt, wordt deze automatisch geleverd met een korte URL. Deze korte URL met QR-code werkt op dezelfde manier als URL-verkorters op sociale media, omdat ze lange links verminderen. Je kunt het zelfs aanpassen voor een extra beetje branding. Als u de inhoud van uw QR-code deelt op bijvoorbeeld een Facebook-bericht, heeft u alleen de korte URL nodig waarop gebruikers kunnen klikken, wat perfect werkt als u de bekendheid van fondsenwervingscampagnes via meerdere kanalen wilt vergroten. Via de korte URL is de gebruiker nog steeds verbonden met dezelfde QR Code-inhoud.
Volgen en bewerken
Wanneer u kiest voor een dynamische QR-code, kiest u voor het krachtigste type QR-code omdat deze wordt geleverd met trackinggegevens en later kan worden bewerkt. Wat het volgen betreft, heeft de QR-codegenerator een overzicht van scangegevens voor alle dynamische QR-codes mogelijk gemaakt. Dit omvat scans op locatie (stad en land), gescande tijd, gebruikt besturingssysteem en unieke vs. totale scans. Deze gegevens maken het eenvoudig om te begrijpen hoeveel donaties een bepaalde QR-code heeft binnengebracht en op welk medium.
Het andere voordeel van dynamische QR-codes is de bewerkbaarheid. Alle inhoud die aan uw QR-code is gekoppeld, zoals links, afbeeldingen, video’s of iets anders, kan altijd worden bijgewerkt zonder dat u uw QR-code opnieuw hoeft te ontwerpen. U kunt zelfs uw type QR-code wijzigen (zoals het gebruik van een link naar een bestemmingspagina in plaats van een pdf) zonder dat u een nieuwe QR-code nodig hebt. Er zijn dus geen problemen met het opnieuw afdrukken als gevolg van onbedoelde fouten of updates!
Maatwerk
Uw QR-code doet geen afbreuk aan uw grafische ontwerpen, maar voegt er eerder aan toe. Ze zijn te stylen volgens uw merkkleuren, een aangepast frame, bewerkbare CTA (call-to-action), verschillende randen en uw logo in het midden. Je hebt ook de mogelijkheid om te downloaden in vier verschillende afbeeldingsbestandsindelingen: JPG, SVG, EPS en PNG, waardoor je een volledige reeks QR-codestijlen en aanpassingsmogelijkheden hebt om ze aan elk grafisch ontwerp aan te passen.
Nuttig voor andere aspecten van fondsenwervende evenementen
QR-codes zijn nuttig voor veel meer dan alleen het inzamelen van donaties. Ze verbeteren ook het hele proces van fondsenwervende evenementen. U kunt een Evenement QR-code gebruiken om uw fondsenwervingsevenement te plannen, een Feedback QR-code om feedback te krijgen over hoe tevreden bezoekers waren, en zelfs uw evenement zelf interactiever maken met elementen zoals een video-QR-code en een QR-code voor sociale media waarmee deelnemers om meer informatie over uw organisatie te bekijken. Met QR-codes aan uw zijde zijn de mogelijkheden om geld in te zamelen eindeloos!
6 ideeën voor het inzamelen van donaties met QR-codes
Doneren hoeft niet alleen te betekenen dat je mensen om geld vraagt. U kunt creatief zijn met fondsenwervingscampagnes om bekendheid te creëren voor wat uw organisatie doet. Wanneer uw publiek de waarde van uw doel begrijpt, is de kans groter dat ze doneren. Om je op de goede weg te helpen, hebben we een aantal creatieve manieren geschetst om donaties te verzamelen met QR-codes.
#1 Posteradvertenties
Als je voor een lokale aanpak gaat, kun je overwegen een QR-codeposter te gebruiken, zoals Air Ambulance UK deed voor de National Air Ambulance Week 2020. Ze lanceerden een campagne om geld in te zamelen, te ondersteunen en de heroïsche inspanningen van luchtambulances in het VK te vieren. . Een deel van hun campagne integreerde ook de QR-code in hun posteradvertenties waar een voorbijganger op straat snel kon scannen om te doneren.
We raden aan om dergelijke posteradvertenties te plaatsen in openbare ruimtes waar waarschijnlijk veel voetverkeer is. Een andere belangrijke tip is om uw logo toe te voegen aan de QR-code, zodat gebruikers uw QR-code veilig kunnen gebruiken en waarmee u kunt doneren.
#2 Brochures
Of je ze nu uitdeelt tijdens een inzamelingsactie of in openbare ruimtes, brochures zijn de ideale plek om QR-codes te gebruiken om donaties te verzamelen. Mensen die geïnteresseerd zijn om te doneren, kunnen de QR-code ter plekke scannen of ze kunnen de QR-codebrochure mee naar huis nemen en later doneren. Hoe dan ook, ze hebben automatisch toegang tot de link naar uw donatiepagina en kunnen een overboeking in slechts enkele seconden voltooien.
#3 Giveaways
U kunt ook overwegen om een QR-code weggeefactie te maken om donaties te stimuleren. Een manier om dit te doen is door samen te werken met een bedrijf dat producten verkoopt die verband houden met uw doel. Neem Heinz als voorbeeld. Ze werkten samen met het Wounded Warrior Project om geld in te zamelen voor veteranen door QR-codes op de fles Heinz-tomatenketchup te plaatsen. Voor elke scan doneerde Heinz 1$ aan het project.
#4 Video’s
Als je echt creatief wilt worden met digitale fondsenwervingstechnieken, kun je QR-codes integreren met videoconferentiegesprekken, net als The Giving Room. Dit non-profitinitiatief werkt samen met andere bedrijven en liefdadigheidsinstellingen die pop-ups en QR-codes voor donaties weergeven tijdens hun videoconferentiegesprekken. Degenen die willen doneren, kunnen eenvoudig de QR-code scannen.
#5 Fondsenwervingsevenementen
Een van de meest effectieve methoden om geld in te zamelen voor donaties is het organiseren van een inzamelingsactie. DKMS, (vertaald als German Bone Marrow Donor Centre in het Engels) staat bekend om het organiseren van een jaarlijks fondsenwervingsgala-evenement. Maar met het coronavirus in de mix, moesten ze de creatieve petten opdoen om het evenement voort te zetten. Dus in 2020 werkte DKMS UK samen met Good Thyngs om hun allereerste virtuele fondsenwervingsevenement te organiseren.
Het evenement was ongetwijfeld een succes: donateurs kregen de mogelijkheid om contant te betalen, waaronder de QR-code, wat leidde tot een conversieratio van 38%. QR-codes bieden een eenvoudige oplossing voor het inzamelen van donaties voor een fondsenwervend evenement.
#6 tv-commercials
Als het uw doel is om een zo breed mogelijk publiek te bereiken, kunnen QR-code-advertenties op tv-commercials worden gebruikt om een krachtige boodschap naar een wereldwijd publiek te sturen. Wanneer u een QR-code toevoegt aan het laatste gedeelte, stroomlijnt dit het donatieproces omdat kijkers later geen links hoeven op te zoeken (wat ze waarschijnlijk toch niet zullen doen). Ze kunnen eenvoudig de QR-code scannen en direct na het zien van de commercial doneren.
En als je QR-codes op tv-commercials combineert met hun trackinggegevens, kun je zelfs begrijpen vanaf welke locaties de QR-codes zijn gescand, wat inzicht geeft in met wie je bericht het meest resoneerde en waar je je fondsenwervingsinspanningen kunt blijven richten.
Het gebruik van QR-codes voor donaties is een effectieve manier om uw donatieverzameling met minimale inspanning te vergroten. QR-codes vereenvoudigen het verzamelen van donaties, van het creëren van naadloze girale betalingen tot flexibiliteitsvoordelen en meer! Door QR-codes op te nemen in uw posteradvertenties, weggeefacties, brochures, video’s, fondsenwervende evenementen en tv-commercials, vergroot u uw donateursbereik. Als u op zoek bent naar de beste manier om online donaties te verzamelen, zijn QR-codes uw vertrouwde bondgenoten.