Nog steeds lukt het veel mensen die gevaccineerd zijn niet een digitaal bewijs via de CoronaCheck-app te krijgen. Alleen al bij de GGD West-Brabant melden zich dagelijks 50 tot 75 mensen met dit probleem. Met de app kunnen gevaccineerden een QR-code aanmaken waarmee ze naar het buitenland kunnen of een evenement mogen bezoeken. Volgens een woordvoerder van de GGD in West-Brabant, bestaan er nog ‘enkele technische problemen’ met de app die opgelost moeten worden. Daardoor is het voor een onbekend aantal mensen nog altijd onmogelijk zo’n digitaal vaccinatiebewijs aan te maken.
,,Dit is natuurlijk ontzettend vervelend voor al die mensen‘’, zegt de GGD-woordvoerder. ,,Gelukkig gaat het al wel wat beter, want in voorgaande weken lag het aantal telefoontjes dat we hier dagelijks over kregen nog hoger. Wij doen wat we kunnen en werken er keihard aan om de problemen op te lossen.”
Gegevens niet goed aangeleverd
De CoronaCheck-app is ontwikkeld onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Dat erkent dat het al veel langer bestaande probleem met de app nog altijd niet is opgelost. ,,Maar’’, zegt woordvoerder Tom Elbersen, ,,Wij hebben niet de indruk dat deze problemen nu nog op grote schaal spelen.”
Volgens Elbersen zou het niet om fouten in de app gaan, maar om de koppeling met de vaccinatiegegevens die niet altijd goed door de GGD’s worden aangeleverd. ,,Nogmaals, wij hebben de indruk dat het al stukken beter gaat. Maar we werken er met alle betrokken partijen hard aan om het helemaal op te lossen.’’
Storingen
De GGD erkent dat er de afgelopen tijd inderdaad storingen in het systeem zijn geweest waardoor niet alle gegevens van de gevaccineerden zijn doorgekomen. Een ander probleem met de CoronaCheck-app is dat bij sommige mensen de eerste en de tweede coronaprik op dezelfde datum staan geregistreerd. Daardoor lijkt het voor de app alsof zij maar één prik hebben gehad. Ook een aantal mensen dat corona heeft gehad en daarom daarna maar één vaccinatieprik bij de GGD kregen, heeft nog altijd moeite een digitaal vaccinatiebewijs te vergaren.
Onbereikbaar door vele telefoontjes
De GGD heeft al langer een speciaal telefoonnummer (0800 5090) waar mensen met vragen over vaccinaties en testen en de registratie daarvan, terecht kunnen. Daar werd vorige week zo vaak naar toe gebeld dat de lijn soms onbereikbaar was. Inmiddels zijn er extra mensen ingezet.
Wie overigens binnenkort op vakantie gaat in het buitenland en nog geen vaccinatiebewijs heeft, komt in de meeste gevallen ook met een negatief testbewijs dat land binnen.