Voordat we ingaan op de geschiedenis van een QR-code, laten we ervoor zorgen dat het duidelijk is wat een QR-code is. Een QR-code, of snelle reactiecode, is een code die snel leesbaar is door een mobiele telefoon (vandaar het woord “snel” in de naam). Door een combinatie van spatiëring als een soort matrixstreepjescode (een 2D-streepjescode) te gebruiken, wordt bij het scannen van een QR-code een grote hoeveelheid informatie overgebracht. QR-codes hebben een breed scala aan toepassingen in alle soorten industrieën, zoals detailhandel, marketing en logistiek.
QR-codes versus streepjescodes
Hoewel QR-codes en streepjescodes in de praktijk vergelijkbaar zijn, bevatten QR-codes meer informatie omdat ze de mogelijkheid hebben om informatie zowel horizontaal als verticaal vast te houden. Barcodes gebruiken alleen horizontale informatie. Hoewel streepjescodes uitstekend werken voor situaties zoals het scannen van supermarktartikelen, hebben QR-codes een veel groter vermogen om informatie over te dragen, wat ze waarschijnlijk steeds populairder heeft gemaakt vanwege hun veelzijdigheid.
Leven vóór streepjescodes en QR-codes
Net als de ontwikkeling van veel technologieën, zijn QR-codes uit noodzaak gemaakt. QR-codes zijn eigenlijk begonnen als streepjescodes met hun typische doel: voor supermarkten. In de jaren zestig maakte Japan een golf van economische groei door. Supermarkten breidden zich uit van het verkopen van alleen etenswaren tot het toevoegen van kleding en een veelzijdig aanbod aan andere goederen. Dus realiseerden ze zich eigenlijk dat ze een manier nodig hadden om alles bij te houden.
Voordat er streepjescodes bestonden, moesten kassiers individuele items handmatig invoeren (kun je je dat voorstellen?!), wat natuurlijk eeuwen duurde. Vanwege de gezondheidsproblemen die ontstonden als gevolg van deze hevig herhaalde acties, zoals het carpaaltunnelsyndroom, wisten supermarktmanagers dat ze een oplossing moesten vinden.
Het Point of Sale (POS)-systeem
Als gevolg van de groeiende vraag naar technologie om de kassiers van supermarkten te ontlasten, werd een kassasysteem gecreëerd. Het was in feite de pasgeboren babyversie van een streepjescode waarmee het scannen van individuele items door een computer kon worden geregistreerd. Ondanks deze inspanning was dit echter nog niet genoeg. Supermarkten kregen vervolgens te maken met een ander obstakel: streepjescodes konden maximaal ongeveer 20 alfanumerieke tekens aan informatie bevatten en functioneerden met één dimensie (één richting van codering).
De betrokkenheid van DENSO WAVE INCORPORATED
De uitvinding van de QR-code kan worden bijgedragen aan de DENSO WAVE en hun hoofdontwikkelaar Masahiro Hara. Ze werden benaderd door supermarkten die de grenzen van deze barcodes beseften en een manier zochten om ze veelzijdiger te maken en meer informatie te bevatten door de ontwikkeling van een 2D-code (twee richtingen van codering).
Met slechts twee teamleden kwam Hara als eerste op het idee van het vierkant, omdat uit hun onderzoek bleek dat het een gemakkelijk te onderscheiden vorm was. Deze vorm maakte bovendien zowel horizontaal als verticaal gecodeerde informatie mogelijk. Een bijkomend voordeel was dat hierdoor ook de snelheid waarmee deze informatie kon worden uitgelezen werd verhoogd (tot 10x sneller dan Barcodes).
De combinatie was een jackpot. DENSO WAVE maakte hun uitvinding van de QR-code in 1994 openbaar zonder octrooirechten te behouden en het gebruik van QR-codes verspreidde zich als een lopend vuurtje.
Hoe zijn QR-codes populair geworden?
QR-codes werden voor het eerst gebruikt in de Japanse Kanban, een soort elektronische communicatietool die in de auto-industrie wordt gebruikt. Ze herkenden snel de veelzijdigheid die QR-codes boden en begonnen ze in alles te gebruiken, van productie en verzending, maar ook voor transacties. Na de daaropvolgende maatschappelijke vraag naar meer traceerbaarheid van producten, met name voor de voedings- en farmaceutische industrie, realiseerden deze industrieën zich hoe ze QR-codes konden gebruiken voor hun bedrijven een onmisbaar voordeel.
Als gevolg van Hara’s beslissing om geen octrooirechten te behouden, werden QR-codes gebruikt in het dagelijks leven van mensen. Later, in 2000, werden QR-codes toegevoegd aan de internationale ISO-normen. Hierdoor konden ze in principe over de hele wereld worden gebruikt. Later, met de uitvinding van de smartphone, was er geen einde aan de toenemende populariteit van QR-code.
Er zijn om vele redenen veel soorten barcodes en QR-codes in gebruik.
De structuur van een QR-code
De hedendaagse QR-code bestaat uit 7 delen. Elk van deze onderdelen creëert een soort pixelpatroon dat lijkt op een kruiswoordpuzzel. Elk element heeft een specifiek doel dat bepaalde informatie via de Code overbrengt, zoals de afdrukrichting, timing, fouttolerantie en lege ruimtes om de Code te onderscheiden van wat eromheen staat.
Hier is een compleet overzicht.
Hoe QR-codes te scannen
Tegenwoordig worden de meeste QR-codes gescand met een smartphone. Er zijn talloze gratis apps voor QR-scannen voor zowel Android- als iOS-apparaten (ook met de camera). Meestal opent u gewoon de app en scant deze automatisch de QR-code met een druk op de knop.
Wat zijn de toepassingen van QR-codes?
Het gebruik van QR-codes overtreft het bazillion-teken. Ernstig. We hebben een uitgebreide gids met voorbeelden, maar we zullen hieronder een paar voorbeelden samenvatten. Een van hun meest populaire toepassingen is QR-codes voor visitekaartjes. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer u op een netwerkevenement bent en in korte tijd met veel mensen moet spreken. Veel zakenmensen kennen de grote stapel visitekaartjes die je met je meedraagt na dit soort evenementen, maar QR-codes bieden een verbeterde oplossing. U kunt een vCard Plus QR-code toevoegen waarmee u eenvoudig de details van een visitekaartje rechtstreeks naar een smartphone kunt uploaden. Bijkomend voordeel is dat u nu niet beperkt bent tot de ruimte op een traditioneel visitekaartje. Met een digitale versie kunnen potentiële klanten of partners u bekijken op sociale media en extra details krijgen, zoals uw kantooruren of direct een afspraak boeken.