Weinig QR-controles: horecabranchevereniging niet verrast

Weinig QR-controles: horecabranchevereniging niet verrast

De horecabranchevereniging vindt het geen verrassing dat Limburgse horeca niet streng controleren op de QR-code. Dit zou komen door het kleine draagvlak van ondernemers voor de regel. De coronapascheck zou te ingrijpend zijn en de handhaving ervan een grote uitdaging. Ook zou horecapersoneel veel vervelende discussies hebben met klanten. Dat vertelt Dirk Beljaarts, algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland, vrijdagavond in televisieprogramma Limburg Centraal.

QR-code steekproef

De conclusie dat Limburgse horeca niet streng controleren, komt voort uit een steekproef van L1 in Heerlen, Venlo en Maastricht. Van de 24 horecazaken die we bezochten, werden wij bij slechts vier zaken gecontroleerd op een QR-code.

“Dat de QR-maatregel niet op handen gedragen wordt in de horeca, dat weten we. Dat bleek ook uit onze eigen enquête”, vertelt Beljaarts. “Als je kijkt naar het percentage besmettingen in de horeca, dan is dat met 3,6 procent laag.”

QR-code handhaving

De handhaving van de maatregel legt volgens Beljaarts veel druk op de ondernemers, die er niet goed voor uitgerust zouden zijn. Personeel moet veel vervelende gesprekken voeren met klanten over de maatregel. “Tot bedreigingen aan toe.” Ook zijn er dunne financiële marges en is er een personeelstekort, legt John Paulus uit. Hij heeft een horecazaak in Maastricht en is voorzitter van de branchevereniging in die stad.

QR-code is onduidelijk

Paulis stelt dat de regels van de pascheck vaak onbegrijpelijk zijn voor ondernemers. “Iemand die naar binnen komt om naar het toilet te gaan, moet verplicht gecontroleerd worden. Terwijl dat bij iemand die naar binnen gaat om een coffee to go te halen, niet verplicht is”, aldus Paulus.

Als de regel specifieker toegepast zou worden, zou er volgens hem meer steun zijn voor de coronapascheck. “Als het rustig is en vroeg op de dag, kun je je afvragen wat het effect is van die QR-scan. Pas die scan nou toe waar die daadwerkelijk kan helpen. Als je in een drukke zaak opgepropt gaat staan feestvieren, dan is het handig om een QR-scan te doen. Maar laat de rest van de horeca met rust.”

Grapperhaus

De branchevereniging is het dan ook niet eens met de boodschap uit de brief die demissionair minister Ferd Grapperhaus van Veiligheid en Justitie eerder deze week verstuurde naar gemeentes. Daarin roept de minister op om de pascheck bij horeca strenger te controleren. “Dat gaat niet helpen. Daarmee ga je alleen maar weerstand creëren. Laten we nou eens regels inzetten waarbij we een score van 80 procent accepteren, in plaats een waterdichte 100 procent. Daarmee creëer je draagvlak.”

Reageer of discussieer mee

Vond u Weinig QR-controles: horecabranchevereniging niet verrast nu een leuk artikel laat het hier weten. Wij doen onze uiterste best om nuttige informatie te verzamelen. Dit artikel “Weinig QR-controles: horecabranchevereniging niet verrast” mag u delen met anderen 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Wist u dit?

Een QR code maken is gemakkelijk snel en simpel. Een QR code is handig voor de horeca, zo kan men op afstand bestellen. Een QR code is handig om kleine betalingen te ontvangen na scannen van een QR code. Er zijn zo veel meer toepassingen te vinden op deze website waar een QR code handig voor zou zijn.

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten
Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend. Lees verder…