Wel of geen QR-code? Ook Sinterklaas worstelt met coronaregels

Wel of geen QR-code? Ook Sinterklaas worstelt met coronaregels

In de ene stad wordt de Sint feestelijk onthaald, in de andere komt hij straks aan op een lege kade. Sinterklaascomités worstelen weer met de coronaregels. ,,Het is niet meer te volgen”, verzucht Dik Boers van Stichting Sinterklaasintocht in Assen. De stichting boog zich, samen met de gemeente, over de huidige coronaregels voor evenementen en kwam tot de conclusie dat er dit jaar simpelweg geen grote intocht van de Sint in de stad (met 69.000 inwoners) te organiseren valt. De stichting gelastte daarop de intocht af. Om vlak daarna van andere comités in de regio te horen dat zij, en hun gemeente, juist concluderen dat het wél kan.

,,We zijn de grootste intocht in de regio, er komen duizenden mensen af op de plek waar de Sint aan wal komt”, zegt Boers. Duizenden mensen die misschien wel een uur op een kluitje staan te wachten tot de boot van Sinterklaas en zijn Pieten aankomt. ,,In de landelijke richtlijnen staat toch echt dat dat dan een evenement is. En bij een evenement moet je iedereen om een QR-code vragen en die code scannen. Dat lukt ons niet”, zegt Boers.

Worsteling

Het is de worsteling waar honderden sinterklaascomités mee zitten: wat mag er nu wel en wat mag er niet? De uitkomst van die worsteling lijkt in elke gemeente weer anders. Waar Assen de intocht afgelastte, wordt de goedheiligman in Amersfoort (158.000 inwoners) door 7000 mensen feestelijk ingehaald. Daar hebben bezoekers ouder dan 13 jaar dan wel een coronabewijs nodig om erbij te mogen zijn. Zo’n plan werd in Utrecht juist weer in de prullenbak gegooid. ,,Want iedereen moet welkom zijn”, vindt die stad.

Echte landelijke duidelijkheid is én komt er niet. ,,Het hangt ervan af hoe de gemeente het georganiseerd heeft. Als een gemeente er een evenement van maakt, dan is het inderdaad met QR-code. Maar de keuze is echt aan de burgemeester”, stelde minister Hugo de Jonge (Gezondheid) afgelopen vrijdag desgevraagd.

Een woordvoerder van het Veiligheidsberaad, waarin de burgemeesters van de verschillende veiligheidsregio’s overleggen: ,,De richtlijn is: als er beweging is tijdens de intocht, als Sinterklaas een rondje maakt door de stad, dan wordt dat gezien als een doorstroomevenement. Daar is geen QR-code bij nodig.” Net zoals de toeschouwers bij de marathon van Amsterdam zondag geen code hoefden te tonen. ,,Maar als er veel mensen langere tijd op één plek staan, dan wordt het een evenement en daarvoor is een QR-code verplicht.”

Geen tussenweg

In Utrecht (360.000 inwoners) balanceren ze voorzichtig op de dunne lijn die het Veiligheidsberaad heeft gespannen. Het intochtcomité maakte in eerste instantie bekend dat het grote feest op het Domplein, waar het vóór corona elk jaar ramvol stond, deze keer alleen maar met een coronabewijs en dus een QR-code te bezoeken was. Dat werd echter teruggedraaid door burgemeester Sharon Dijksma. ,,Als het mogelijk is om een intocht te organiseren, dan doe je dat óf voor iedereen óf je doet het niet. Er is geen tussenweg mogelijk”, aldus Dijksma. ,,Ik hoop dat we daarmee een feest kunnen organiseren voor alle kinderen in Utrecht, ongeacht de vraag of hun vader, moeder, broer of zus gevaccineerd is.”

Hoe een bijeenkomst met duizenden mensen op het Domplein dan wel mogelijk is? ,,Daar zijn we nu over aan het nadenken”, zegt een woordvoerder van de gemeente. ,,Er zal een vorm van doorstroming moeten zijn. Dus geen groot, stilstaand feest met de Sint op een podium, zoals dat voor corona was. Waar de grens ligt tussen een evenement en een doorstroomevenement? Ik denk niet dat dat met een schaartje op te knippen is.”

Knipoog

In het veel kleinere Damwoude in Friesland (5600 inwoners) doen ze het weer anders. Daar hebben ze de route die Sinterklaas traditioneel aflegt, dit jaar wat verlengd, zodat iedereen ruimte heeft om langs de straatkant te gaan staan. ,,En we hebben een walk-through in een zalencentrum, zodat ieder kind even bij de Sint langs kan”, legt Evert Groenensteijn van het intochtcomité uit. Daarmee is het een echt doorloopevenement en hoeft geen enkele Damwouder zijn coronabewijs te laten zien. De Friezen maken wel een knipoog naar de coronaregels. ,,Iedereen die binnenkomt moet verplicht zelf een QR-code scannen, maar daarmee ga je naar de website van onze sponsors”, lacht Groenensteijn.

In Assen, waar de grote traditionele intocht is afgelast, overheerst inmiddels de teleurstelling. Er is wel een sinterklaasfeest: een park in de stad wordt omgetoverd tot ‘Sinterklaastuin’, waar ’s middags ‘twee keer een feestelijke show wordt opgevoerd’ voor kinderen en ouders. Die moeten vooraf wel een kaartje kopen en dus een QR-code laten zien. Dik Boers: ,,En daar houden we het bij. We gaan het nu niet meer aanpassen, dat is niet meer te regelen.”

Reageer of discussieer mee

Vond u Wel of geen QR-code? Ook Sinterklaas worstelt met coronaregels nu een leuk artikel laat het hier weten. Wij doen onze uiterste best om nuttige informatie te verzamelen. Dit artikel “Wel of geen QR-code? Ook Sinterklaas worstelt met coronaregels” mag u delen met anderen 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Wist u dit?

Een QR code maken is gemakkelijk snel en simpel. Een QR code is handig voor de horeca, zo kan men op afstand bestellen. Een QR code is handig om kleine betalingen te ontvangen na scannen van een QR code. Er zijn zo veel meer toepassingen te vinden op deze website waar een QR code handig voor zou zijn.

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten
Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend. Lees verder…