Zij hebben geen QR-code: ‘Mensen zoals wij worden vergeten’

Zij hebben geen QR-code: ‘Mensen zoals wij worden vergeten’

Straks heb je een coronapas nodig om naar een concert of de film te mogen, ergens koffie te drinken of wat te eten. Maar veel mensen hebben geen QR-code om aan de deur te laten zien. Omdat hun prikken nog altijd niet geregistreerd staan, omdat ze allergisch zijn voor het coronavaccin, omdat ze een vaccinatie weigeren, of omdat ze covid gehad hebben, maar er geen bewijs van hebben. Vanaf 25 september worden toegangsbewijzen in de horeca en culturele sector verplicht voor iedereen van 13 jaar of ouder.

Hillegonda (51) is allergisch en mag geen tweede prik

“Nu word ik de dupe omdat ik allergisch ben. Zwaar kut, om het maar even op z’n Amsterdams te zeggen. De groep mensen zoals ik, die om medische redenen geen tweede vaccinatie mogen, wordt vergeten. Ik heb al meer dan tien keer gemaild en gebeld naar het RIVM, de GGD en de gemeente, maar niemand heeft een antwoord. Ik wil duidelijkheid. Een vrijstelling voor het verplichte coronabewijs zou fijn zijn.”

“Ik heb zoveel bijwerkingen gehad van de eerste vaccinatie in juni. Ik heb nog haaruitval, kale plekken, er komen net wat babyhaartjes terug. Mijn keel zat tien dagen dicht, kon amper water doorheen. Ik loop nog met een kuchje. Artsen van de GGD hebben overlegd en gezegd: die tweede prik moet je niet doen, wacht tot je in het ziekenhuis gevaccineerd kan worden met een korte opname. Ik durf nu eigenlijk ook niet meer.”

Maxime (26) weigert vaccin, want het voelt voor haar als dwang

“Ik begrijp dat mensen zich laten vaccineren, maar ik wil zelf liever wachten. Ik vertrouw het niet. Ik vertrouw de regering niet, het beleid is alleen gericht op vaccinatie, maar de vaccins bestaan nog maar zo kort en hebben allerlei ernstige bijwerkingen. Daarnaast maken de plannen met het toegangsbewijs me erg boos. Ik vind dat je zo een verdeelde samenleving creëert en een mes zet in de rug van de horeca, die nu iedereen moet gaan controleren. Niet-gevaccineerden kunnen nergens meer naartoe, behalve als je je steeds laat testen maar dat lijkt me ook niet ideaal. Het voelt voor mij toch als dwang en mij kun je niet dwingen. Ik snap het als je je voor je gezondheid laat vaccineren. Maar ik vind niet dat je het moet doen zodat je weer kan reizen of uit eten kan gaan. Tja, dan ga ik maar niet uit eten.”

Ook Netje (58) laat zich niet vaccineren: ze vertrouwt op haar immuunsysteem

“Ik ben gezond, maar ik mag straks nergens naar binnen. Dat is toch van de zotte? Mijn man en ik weten zeker dat we corona hebben gehad, waarschijnlijk tot twee keer toe. De eerste keer was in de tijd dat je je niet mocht laten testen als je geen duidelijke coronaklachten had, zoals koorts of hoesten. De tweede keer waren de klachten – wat keelpijn en zweterig – alweer over voordat we konden bedenken dat het weleens corona zou kunnen zijn. Daarna hebben we ook nog voor onze positief geteste zoon gezorgd en kregen we zo weer een boost van het virus. Daarom hadden we geen enkele reden om een vaccinatie te nemen. Want dat wat een vaccinatie nabootst, had ons immuunsysteem allang zelf gedaan. We zijn twee gezonde vijftigers met een ijzersterk immuunsysteem, maar omdat we geen vaccinatiebewijs hebben, mogen we niet meer aan de samenleving deelnemen.”

Drea (53) is ‘keurig ingeënt’, maar wacht al maanden

“Ik ben keurig netjes ingeënt, maar de CoronaCheck-app werkt niet. Mijn vaccinaties staan verkeerd in Mijn RIVM, daar is iets fout gegaan. Er staat twee keer een vaccinatie op dezelfde datum. Het resultaat is dat ik er nu drie maanden lang drie avonden per week druk mee ben om een QR-code te krijgen. De medewerkers van de helpdesk doen wat ze kunnen en horen me aan, maar er gebeurt daarna niets. Heel frustrerend, ik zat soms huilend aan de telefoon. De eerste twee maanden hoorde ik na een lang gesprek met steeds dezelfde vragen dat ze niets voor me konden doen. Deze maand wordt steeds een nieuw ’ticket’ aangemaakt waarna ik weer een paar dagen moet wachten, op tot nu toe geen resultaat.”

Vrijwilliger Rita weet niet hoe ‘haar’ ouderen nog in het café koffie kunnen drinken

“Ik ben vrijwilliger bij de Algemene Seniorenvereniging Gooise Meren en loop tegen een probleem aan. Wij organiseren voor ouderen een seniorencafé, en daar komen ouderen koffie drinken. De meesten zijn tussen de 80 en 90 jaar oud. We proberen hen zo uit hun isolement te halen. Als alle geruchten waar zijn, moeten we straks de QR-code laten zien om een restaurant of evenement in te komen. Maar veel ouderen hebben geen DigiD of een telefoon waar de app op kan. Ook hebben zij geen computer met printer. Hoe kunnen deze mensen dan de code laten zien? Kan ik dan straks geen koffie meer komen drinken, vragen sommigen zich al af. Het zou helpen als het gele boekje ook geldig was.”

Reageer of discussieer mee

Vond u Zij hebben geen QR-code: ‘Mensen zoals wij worden vergeten’ nu een leuk artikel laat het hier weten. Wij doen onze uiterste best om nuttige informatie te verzamelen. Dit artikel “Zij hebben geen QR-code: ‘Mensen zoals wij worden vergeten’” mag u delen met anderen 😉

2 reacties. Reactie plaatsen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Wist u dit?

Een QR code maken is gemakkelijk snel en simpel. Een QR code is handig voor de horeca, zo kan men op afstand bestellen. Een QR code is handig om kleine betalingen te ontvangen na scannen van een QR code. Er zijn zo veel meer toepassingen te vinden op deze website waar een QR code handig voor zou zijn.

Hoe QR-codes de naamsbekendheid vergroten
Merkbekendheid is uiterst belangrijk voor bedrijven om hun eerste connecties met klanten te leggen en de waarde van hun merk te begrijpen. Door een sterke merkidentiteit op te bouwen en deze te gebruiken om de bekendheid van uw merk te vergroten, zullen uw producten en diensten zichzelf uiteindelijk op de markt brengen – allemaal dankzij de erkenning die uw merk heeft verdiend. Lees verder…