Het is moeilijk om aan de krantenindustrie te denken zonder je meteen af te vragen of gedrukte media het digitale tijdperk zullen overleven. Van TEDx Talks tot speciale reportages over nachtelijke tv-shows, de benaderingen van de toekomst van nieuws zijn herhaaldelijk besproken en ontleed. De opkomst van cybermedia-ruimtes leidde tot de bezorgdheid dat digitalisme de dood van de journalistiek met zich mee zou brengen; of om preciezer te zijn, de ethiek van de journalistiek, waarheid, nauwkeurigheid en objectiviteit, zou een ondergang ondergaan. In plaats daarvan vervangen door op klikken gebaseerd nieuws dat zich meer richt op wat lezers willen in plaats van op de noodzaak om te informeren.
In de afgelopen jaren hebben steeds meer nieuwsuitzendingen hun inhoud gemigreerd naar digitale platforms. Toch hebben een paar kleine en jonge nieuwspersen, zoals Stadt40 News, gevestigd in Münster, Duitsland, ontdekt dat in het debat over print of online, het antwoord misschien is “waarom niet beide”. Begonnen als een online nieuwsbron, ontwierpen en drukten ze een driemaandelijkse krant met koppen, afbeeldingen en een URL QR-code voor elk verhaal dat leidt naar het volledige artikel online – in wezen een letterlijke brug tussen print en digitaal tot leven brengen.
Dit roept de vraag van deze blog op: kunnen QR Code-nieuwsartikelen de toekomst van de krant zijn? En kunnen QR Code-oplossingen innovatieve dimensies toevoegen aan een statische media-outlet?
Wat zijn QR Code-nieuwsartikelen?
QR Code-nieuwsartikelen zijn kranten die de kop en bijbehorende afbeelding van verhalen op fysieke edities afdrukken, maar QR Code-technologie gebruiken om naar het volledige artikel op een digitaal platform te linken in plaats van ze in hun geheel op papier af te drukken. QR-codes voor kranten en tijdschriften bieden publicaties, zowel grote als kleine, nieuwe mogelijkheden om tegelijkertijd een breder publiek te bereiken via online kanalen, terwijl ze met fysieke edities nog steeds inspelen op lokale demografie.
De grote media en de krant in crisis
Films zoals het historische drama Good Night and Good Luck uit 2005 en de film Spotlight uit 2015 vertonen, hoewel ze verschillen in mediakanalen, journalistiek op zijn hoogtepunt: nieuwsteams die de objectieve feiten van een verhaal blootleggen en voor het publiek aan het licht brengen.
Kranten beleefden hun gloriedagen tijdens de Amerikaanse wereldwijde mediarevolutie van de jaren tachtig, net als andere mediagiganten. De mediaconsolidatie, in wezen een reeks fusies en overnames binnen de krantenindustrie, nam in 1985 een vlucht.
En hoewel het enorme voordelen met zich meebracht in de vorm van hogere inkomsten voor de industrie, eiste het aanhoudende verlangen naar meer groei en bedrijfsconsolidaties met bedrijven die soms niets met journalistiek te maken hadden, zijn tol.
Jarenlang hadden journalisten gevochten om hun onafhankelijkheid te behouden om deel te nemen aan betere ethische berichtgeving: nauwkeurige, objectieve waarheid voor het publiek. De oprichting van deze mediaconglomeraten betekende echter dat ze tegen een muur botsten. De muur? Belangenverstrengeling.
Maar het ging verder dan feitelijke gevallen van tegenstrijdige winsten. Als een krant onder dezelfde bedrijfsparaplu zou vallen als een ander bedrijf, hoe kon het publiek er dan op vertrouwen dat de verhalen van die krant over kwesties van dit bedrijf onbevooroordeeld zouden zijn?
Aan het einde van de eeuw zagen traditionele nieuwscommunicatiekanalen, waaronder kranten, een daling van de aandelenkoersen. Langzaam maar zeker maakten deze mediaplatforms plaats voor de groeiende invloed van het world wide web. Na 9/11 zagen de traditionele nieuwsmedia een stijging van de verkoop en de publieke aandacht voordat ze werden teruggeslagen door de kleine recessie die een tijdje daarna kwam.
Kranten, met hun vaste kosten (salaris, pensioenen, schulden en ziektekostenverzekering voor fulltime werknemers om er maar een paar te noemen), hadden een vast inkomen nodig uit verkopen die jaar na jaar gewoon terugliepen.
Met de komst van nieuwe sites die inspeelden op de specifieke behoeften van het publiek, was het publiek steeds minder geneigd om hun abonnementen in stand te houden of de krant dagelijks te kopen.
Het statische karakter van het tijdschrift stond in schril contrast met de levendigheid van internet. Terwijl kranten berichten, duiken internetsites diep in problemen en bieden forums en commentaarsecties die de discussie over onderwerpen als politiek, sport, zaken of kunst levendig en actueel houden.
Hoewel digitale ruimtes hun eigen problemen hebben gecreëerd, met name de echokamers die mensen voor zichzelf beheren door alleen online platforms te volgen die aansluiten bij hun standpunt, blijft de snelheid en het gratis karakter van het web aantrekkelijker.
Dit betekent dat de krantenindustrie langzaam naar het digitale is verschoven en soms de traditionele gedrukte vorm helemaal heeft verlaten.
5 voordelen van het gebruik van QR Code nieuwsartikelen
Natuurlijk zullen velen beweren dat er iets tastbaars is aan het vasthouden van een fysiek stuk literatuur, of het nu een boek of een krant is. Maar het is moeilijk om de groeiende tendens van het laatste decennium voor het publiek om online te worden ontmoet, over het hoofd te zien.
Dat betekent niet dat het een of-of-vergelijking is, zoals Stadt40 News onlangs heeft aangetoond. Het door lokale adverteerders gefinancierde nieuwscentrum in Münster brengt drie keer per jaar een gratis gedrukte versie uit van hun eveneens gratis onlinekanaal: de QR Code Zeitung (QR Code-tijdschrift of -krant).
De lay-out lijkt precies op die van een traditionele krant, met één uitzondering: de volledige artikelen zijn vervangen door QR-codes die fungeren als digitale nieuwsportalen voor de volledige, online versies.
Laura, van het Stadt40 News-team, legde uit dat “door een samenwerking tussen online en offline tot stand te brengen, we lezers toegang geven tot gedrukte informatie en directe toegang tot webinformatie.”
Laura benadrukte dat het idee achter het ontstaan van de QR Code Zeitung met zijn QR Code-nieuwsartikelen voortkwam uit de sterke overtuiging dat geïnformeerd zijn over alle zaken een basisrecht was voor alle demografische groepen en dat het voor iedereen toegankelijk en gratis zou moeten zijn. Dit was een voordeel dat ze konden bieden, en ze noemden vijf belangrijke voordelen van het implementeren van QR Code-nieuwsartikelen.
Tip 1: Bespaart op papier- en printkosten
Eerst en vooral heeft het gebruik van een op QR-code gebaseerde krantenlay-out hen bespaard op afdrukkosten. Niet alleen dat, aangezien het QR-codeformaat minder ruimte in beslag neemt dan tekstblokken, konden ze hun papierverbruik minimaliseren en een compactere krant maken: een A1-blad en een A2-vel dat neerkomt op een krant van zes pagina’s .
Dat betekent dat ze een breed scala aan onderwerpen behandelen, van internationale politiek tot lokale culturele evenementen, terwijl ze het gedrukte materiaal op een veel handzamer formaat houden voor een salontafel of om snel te lezen.
Tip 2: Directe toegang tot informatie
Ze gebruiken niet alleen QR-codes voor nieuwsartikelen, maar Laura legde uit dat het logo van hun gedrukte papier ook een QR-code is. Deze leidt scanners naar hun startpagina, waar ze een menubalk bovenaan de bestemmingspagina kunnen vinden met alle verschillende sectoren die worden behandeld, evenals een volledige lijst met actuele verhalen.
Dit minimaliseert de zoektijd en snijdt door de ruis van het internet. Lezers, zo legde Stadt40 News uit, “hoeft niet langer naar ons te googlen en naar de juiste link te zoeken. Met een simpele scan van hun telefoon hebben ze direct toegang tot onze website zonder gedoe met typen.”
Tip 3: Het laatste verhaal is slechts één scan verwijderd
Als antwoord op het statische karakter van de krant, onveranderlijk en onbewerkbaar als het eenmaal is gedrukt, voegt de Dynamic QR Code een nieuwe laag toe aan de QR Code op papier: vers van de pers, op elk moment, en blaast nieuw leven in dit traditionele formaat.
Als lezers updates van een kop in de krant willen volgen, kunnen ze dat doen door een toegewezen QR-code te scannen en de laatste primeur op hun online platform te bekijken.
Tip 4: Merkidentiteit verstevigen
Besparing op print en papier is niet het enige voordeel van QR Code-magie. Een minimalistische benadering aan de ene kant heeft Stadt40 News in staat gesteld zijn merk te versterken met een kleurrijk ontwerp.
Blauw en wit zijn de kleuren van de krant en ze kunnen er in grote lijnen mee pronken via hun aangepaste QR-codes. Maar ze hebben ook aspecten van de Code geïntegreerd in het ontwerp van de pagina’s.
Een echte, functionele QR-code is hun logo (zoals we eerder vermeldden), maar ze hebben ook een abstracte versie van een QR-code toegevoegd als zowel hun officiële logo als op de achtergrond van het papier. Lezers kunnen een constellatie van pixels zien die strategisch over de pagina’s zijn verspreid.
Bovendien kunnen ze de logo’s van lokale adverteerders in hun volledige kleuren afdrukken.
Tip 5: Meer demografie targeten
Deze tastbare weergave van het futuristische sprookje van traditioneel nieuws betekent dat ze kunnen voldoen aan de digitale eisen terwijl ze in contact treden met lokale gemeenschappen.
De QR-code als een op maat gemaakte krantenmaker stelt de journalistiek in staat om online uit te breiden zonder journalistieke verantwoordelijkheden weg te nemen, wat betekent dat de industrie zich via hun digitale kanalen op een meer wereldwijd publiek kan richten en lezers in de fysieke wereld kan bereiken met hun gedrukte exemplaren.
Dit is de letterlijke definitie van de QR-code: een brug tussen online en offline.