Dynamische QR code

Een Dynamische QR code maken geeft voordelen, zo ben je nooit afhankelijk van aderen, je kan je eigen link aanpassen zoveel je maar wilt. Waardoor je altijd een QR code hebt voor al jouw werk. Huh, hoe dan? Op deze website www.168x.nl kan je gratis een profiel aanmaken, waardoor je makkelijk een Dynamische QR code kan maken.

Wat is een dynamische QR code?

Een dynamische QR code is een QR code welke je keer op keer kan gebruiken en dan opnieuw kan instellen. Dus met andere woorden, je kan de QR code laten verwijzen naar iets, en dan weer aanpassen naar wat anders. De code blijft het zelfde alleen de verwijzing gaat elders heen.

Dynamische QR code, voordelen, werking en hoe je er zelf 1 maakt

Bij dynamische QR codes heb je in tegenstelling tot statische QR codes de mogelijkheid om aanpassingen door te voeren na het moment van aanmaken. Met een dynamische QR code kun je het internetadres waar je op landt bij het scannen van een QR code steeds aanpassen. Dit kan vanwege verschillende redenen handig zijn.

  • Als de product informatie of handleiding pagina die online staat verhuisd naar een ander internetadres. Gebruikers van een product waar een QR code op staat willen vanzelfsprekend op een nuttige pagina uitkomen wanneer ze de code scannen
  • Wanneer een marketeer verschillende landingspagina’s wilt gebruiken op verschillende momenten. Met een dynamische QR code kan je gemakkelijk de landingspagina veranderen waar mensen op terecht komen wanneer ze de code scannen.
  • Als je veel drukwerk met QR codes hebt (verspreid), maar je wilt na verloop van tijd dat mensen die de qr code scannen op een andere webpagina terecht te komen. Bijvoorbeeld een restaurant dat QR codes laat drukken die verwijzen naar de reserveren pagina op de website. Na een eventuele verandering van het reserveringssysteem staat de reserveringspagina echter op een ander internetadres. Met een dynamische QR code kan je dit aanpassen zonder de QR codes opnieuw te hoeven maken. Met een statische variant zou dit niet mogelijk zijn.

Je kunt dus de webpagina waar een dynamische QR code naar verwijst altijd aanpassen. Wanneer je normaal gesproken een statische QR code maakt is dit niet mogelijk, je komt dan altijd op hetzelfde internetadres uit.

Statistieken meten met een dynamische QR code

Omdat dynamische QR codes via een verwijzing bij de uiteindelijke webpagina terecht komen is het ook mogelijk gemakkelijk om statistieken in te verzamelen omtrent de QR code. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk meten hoe vaak de QR code gescand wordt, vanaf wat voor soort apparaat en de geografische locatie van diegene die de QR code scannen.

Dit kan zeer waardevolle informatie zijn. Met name voor marketeers is deze data zeer waardevol.

Werking dynamische QR codes

De naam dynamische QR code doet vermoeden dat de code ook echt anders is, maar dat is niet het geval. Er is een slimmigheid bedacht om de internetadressen van een QR code te kunnen aanpassen na het aanmaken van de statische QR code. Dit laatste maak functionaliteit dan ook dynamisch.

Zoals gezegd verwijst een QR code altijd door een vast internetadres, dit is bij een dynamische QR code ook zo. De truc is om gebruik te maken van een doorstuurservice. In feite verwijs je dus naar een internetadres dat jou weer doorstuurt naar een uiteindelijk internetadres. Dat uiteindelijke internetadres kan steeds aangepast worden op tussenadres.

Maak gratis een betaal link aan

Via www.mollie.nl kan je eenvoudig gratis een account aanmaken, waarna je ook eenvoudig een betaallink kan aanmaken, men kan dan via iDEAL of een ander platform zoals Belfius of overboeking maar ook automatische incasso of creditcard een betaal link aanmaken. Kijk en lees verder op www.mollie.nl.

QR code maken voor de horeca

QR code in het onderwijs

QR code voor de Horeca

QR code maken met logo

Zelf een dynamische QR code maken

De makkelijkste manier om zelf een dynamische QR code te maken is door gebruik te maken van een service die dat aanbiedt. Er zijn verschillende online services waarbij dit mogelijk is. Dit soort services zijn eigenlijk altijd betaald.

Een betrouwbare aanbieder van deze service is 168X.nl. Deze service kunnen we echt van harte aanbevelen. Het aanmaken, beheren en meten van de QR codes werkt prima met deze service.

Aanpasbare QR code maken? Volg hiervoor de volgende stappen:

  1. Zoek een URL shortener uit die de optie biedt om gratis het doel internet adres aan te passen. Bij “168X.nl” is dit mogelijk.
  2. Meld je aan bij deze service zodat je op een later moment inderdaad de doel url kunt aanpassen.
  3. Maak een korte url aan en laat die doorverwijzen naar een webpagina naar keuze (deze kan dus altijd nog aangepast worden).
  4. Maak met onze QR code generator een QR code aan die verwijst naar de korte url die je gemaakt hebt bij de url shortener.

Dat is het, je hebt nu een zelf een dynamische QR code gemaakt! Je kunt op elk moment het doel internetadres aanpassen. Je kunt de gemaakte QR code dus gerust printen en verspreiden, je kunt er altijd voor kiezen om mensen die deze code scannen op een gewenste internetpagina te laten landen

Korte URL's en andere technische best practices voor QR-codes maken

QR-codetechnologie is oorspronkelijk ontwikkeld om de streepjescodes die worden gebruikt voor productvoorraadbeheer te verbeteren. QR-codes bevatten grote hoeveelheden en een breed scala aan soorten informatie vanwege hun slim ontworpen vierkante vorm. Hoewel hun oorspronkelijke gebruik bedoeld was om producten bij te houden, heeft de QR-codetechnologie enorme vooruitgang geboekt. Ze hebben nu talloze toepassingen in verkoop en marketing, evenals alleen algemene productverbetering. Laten we eens kijken hoe dit werkt.

Mogelijkheid om QR-codecampagnes te volgen

Een van de grootste voordelen van QR-codes die zijn gemaakt met de QR-codegenerator, is dat u campagnestatistieken kunt volgen met dynamische QR-codes. Alle marketingcampagnes vereisen nauwkeurige observatie van gegevens om ervoor te zorgen dat de campagne zo efficiënt mogelijk verloopt. Wanneer dynamische QR-codes worden gebruikt, kunt u het volgende volgen: locatie per stad en staat, gescande tijd, gebruikt apparaat en totaal versus unieke scans.

Met deze essentiële informatie kunt u niet alleen campagnes over verschillende tijdsperioden en locaties vergelijken, maar kunt u ook de ROI (return on investment) van gedrukte materialen volgen. In het verleden, met marketingcampagnes waarbij merkboodschappen op materialen zoals posters, billboards, productverpakkingen en meer betrokken waren, kon alleen worden geschat hoeveel inkomsten daadwerkelijk werden gegenereerd. QR-codetechnologie lost dit probleem volledig op, omdat u nu precies kunt volgen hoeveel mensen de QR-code hebben gescand en een bepaalde actie hebben ondernomen.

Het is mogelijk om het volgen van QR-codes een stap verder te brengen met Google Analytics. Het volgen hoeft niet te stoppen bij de gescande persoon – u kunt het pad zien dat de gebruiker heeft genomen door de QR-code te scannen, naar een website te gaan en vervolgens een aankoop te doen. Voor een overzicht hoe je dit instelt, kijk hier.

Aangepaste QR-codeontwerpen verbeteren de naamsbekendheid

Vergeet de verouderde en saaie zwart-witte QR-codeontwerpen. De software van QR Code Generator brengt maatwerk op de voorgrond van het gebruik van QR-codes. U kunt QR-code-elementen ontwerpen met aangepaste frames, een specifiek merk of productverpakkingskleuren, uw logo en een CTA (call to action) toevoegen. Welk ontwerp u ook nodig heeft, de QR-code kan worden aangepast aan elke grafische ontwerpstijl.

Pro-tip: er zijn enkele belangrijke factoren waarmee u rekening moet houden bij het toevoegen van QR-codes aan afdrukmaterialen en productverpakkingen, zoals formaat en afbeeldingen. Een fantastisch overzicht hiervan vind je hier.

De flexibiliteit van gekoppeld materiaal

Naast de enorme hoeveelheid ontwerpmogelijkheden, is het ook mogelijk om QR-codes aan veel verschillende soorten informatie te koppelen. Met producten kunt u ze op de markt brengen via sociale media, gebruikers naar bestemmingspagina’s met productinformatie leiden met dynamische URL-codes of ze promoten met e-mailmarketing.

Menu