Wat is een QR code?

Het begon ergens in 1994 wanneer een Japans bedrijf Denso de QR code ontwikkelde. Er werden steeds meer eisen aan producten gesteld welke aan Toyota geleverd werden. Er werd toen door Toyota geeist dat onderdelen makkelijker identificeerbaar moest gaan worden. De QR code is geboren. Niemand ziet in wat er allemaal mogelijk is, dan alleen dat de QR code meer mogelijkheden biedt dan alleen onderdelen te identificeren.

Nu anno 2020 er worden niet alleen door particulieren maar ook door bedrijven gretig gebruik gemaakt van QR codes. De reden daarvan is dat Denso nooit patent op de codes heeft aangevraagd. Zonder patent is de code vrij te gebruiken door wie en door iedereen.

Nu zie je ook meer dan ooit te voren dat de codes uitkomst biedt in donkere dagen maar ook bij bedrijven en menden die deze echt nodig hebben. Zoals het opzetten van awareness (een QR code met uiteraard het eea mooi gemaakt op de achterkant van een vrachtwagen). De mogelijkheden zijn enkel gelimiteerd aan jouw wens.

In Azië zie je ze overal

In Azië zie je overal QR codes, op bussen, vending machines, winkelgevels, metro’s en verpakkingen. En dat is niet alleen waar je ze ziet maar ook op chat programma’s zoals Mewe en WeChat welke QR codes gebruikt om betalingen te ontvangen. Of identificatie: Voor het inloggen op websites hoef je niet langer je gebruikersnaam en wachtwoord te onthouden. Je meldt je smartphone eenmalig aan bij registratie, scant voortaan een QR-code op de website en bevestigt daarmee je identiteit. Dit identificatieproces vindt automatisch plaats tussen de server en je telefoon. Op deze manier is het al sinds 2012 mogelijk om in te loggen in de webversie van WeChat.

Waarom niet hier in Nederland?

Jawel, ook in Nederland zie je QR codes steeds vaker en meer. De horeca heeft eindelijk (dank aan Corona) QR code geheel geaccepteerd en dat terwijl een jaar geleden bijna elke horeca ondernemer nooit iets met een QR code iets heeft gedaan. De kracht ligt hem in de conversie ratio. Dit moet ik uitleggen: Conversie ratio is zoals als “Volg ons op Facebook” linkje, iedereen ziet het, maar niemand / bijna niemand klikt erop. Waarom? Omdat men weet dan ga ik naar Facebook. Bij een QR code ligt dat anders, men weet als ik deze scan je direct naar het product/pagina gaat en daar kan je doen wat je wilt maar er is een groter iets daarachter, is dat bedrijven meer er mee kunnen dan alleen aanwijzen waar je moet zijn.

De foto’s zijn afkomstig van China2025.

Hoe werkt de techniek achter een QR code?

De techniek achter een QR code is erg ingewikkeld. De drie blokken in de hoeken laat de QR code scanner duidelijk weten dat het gaat om een QR code en geeft ook de dimensies (breedte en hoogte) aan van de QR code, zodat de scanner weet welk gedeelte gelezen/gescand moet worden. Rondom deze drie blokken word informatiegegeven over hoe groot het formaat is. (zie gedetailleerde informatie over format) Naast nog wat extra positiepunten word de rest van de QR code gebruikt voor de informatie.

Menu