Wat is een QR code?

Het begon ergens in 1994 wanneer een Japans bedrijf Denso de QR code ontwikkelde. Er werden steeds meer eisen aan producten gesteld welke aan Toyota geleverd werden. Er werd toen door Toyota geeist dat onderdelen makkelijker identificeerbaar moest gaan worden. De QR code is geboren. Niemand ziet in wat er allemaal mogelijk is, dan alleen dat de QR code meer mogelijkheden biedt dan alleen onderdelen te identificeren.

Nu anno 2020 er worden niet alleen door particulieren maar ook door bedrijven gretig gebruik gemaakt van QR codes. De reden daarvan is dat Denso nooit patent op de codes heeft aangevraagd. Zonder patent is de code vrij te gebruiken door wie en door iedereen.

Nu zie je ook meer dan ooit te voren dat de codes uitkomst biedt in donkere dagen maar ook bij bedrijven en menden die deze echt nodig hebben. Zoals het opzetten van awareness (een QR code met uiteraard het eea mooi gemaakt op de achterkant van een vrachtwagen). De mogelijkheden zijn enkel gelimiteerd aan jouw wens.

In Azië zie je ze overal

In Azië zie je overal QR codes, op bussen, vending machines, winkelgevels, metro’s en verpakkingen. En dat is niet alleen waar je ze ziet maar ook op chat programma’s zoals Mewe en WeChat welke QR codes gebruikt om betalingen te ontvangen. Of identificatie: Voor het inloggen op websites hoef je niet langer je gebruikersnaam en wachtwoord te onthouden. Je meldt je smartphone eenmalig aan bij registratie, scant voortaan een QR-code op de website en bevestigt daarmee je identiteit. Dit identificatieproces vindt automatisch plaats tussen de server en je telefoon. Op deze manier is het al sinds 2012 mogelijk om in te loggen in de webversie van WeChat.

Waarom niet hier in Nederland?

Jawel, ook in Nederland zie je QR codes steeds vaker en meer. De horeca heeft eindelijk (dank aan Corona) QR code geheel geaccepteerd en dat terwijl een jaar geleden bijna elke horeca ondernemer nooit iets met een QR code iets heeft gedaan. De kracht ligt hem in de conversie ratio. Dit moet ik uitleggen: Conversie ratio is zoals als “Volg ons op Facebook” linkje, iedereen ziet het, maar niemand / bijna niemand klikt erop. Waarom? Omdat men weet dan ga ik naar Facebook. Bij een QR code ligt dat anders, men weet als ik deze scan je direct naar het product/pagina gaat en daar kan je doen wat je wilt maar er is een groter iets daarachter, is dat bedrijven meer er mee kunnen dan alleen aanwijzen waar je moet zijn.

De foto’s zijn afkomstig van China2025.

Hoe werkt de techniek achter een QR code?

De techniek achter een QR code is erg ingewikkeld. De drie blokken in de hoeken laat de QR code scanner duidelijk weten dat het gaat om een QR code en geeft ook de dimensies (breedte en hoogte) aan van de QR code, zodat de scanner weet welk gedeelte gelezen/gescand moet worden. Rondom deze drie blokken word informatiegegeven over hoe groot het formaat is. (zie gedetailleerde informatie over format) Naast nog wat extra positiepunten word de rest van de QR code gebruikt voor de informatie.

Foto: ANP

Hoe werkt een QR-code?

Een QR-code scannen is vrij eenvoudig. Een QR-scanner zit standaard in de camera op je smartphone vanaf iOS 11 of Android 7. Selecteer ‘foto’ en breng de code in beeld. Je hoeft zelfs geen foto te nemen: een pop-up toont je de info die verscholen zit achter de code.

Heb jij een ouder besturingssysteem? Dan download je best een aparte app op je smarthone om de QR-codes mee te scannen. Kapersky heeft een uitstekende app om codes mee te scannen. En de app waarschuwt je bovendien ook nog als de inhoud onveilig of schadelijk is.

Wat kan een QR-code doen?

Vanwege zijn veelzijdigheid kan een QR-code worden geprogrammeerd om een ​​groot aantal dingen te doen. Het kan worden opgesplitst in twee formaten: dynamisch en statisch. Een dynamische QR-code is vanwege de voordelen handig voor bedrijven of non-profitorganisaties in hun marketingstrategie. Hoewel het een abonnement nodig heeft om te werken, is het een kleine prijs om te betalen in vergelijking met de voordelen die het biedt. Dynamische QR-codeoplossingen kunnen worden bewerkt, wat betekent dat als u een fout heeft gemaakt en deze pas hebt opgemerkt nadat de QR-codes zijn afgedrukt, u eenvoudig kunt inloggen op het dashboard en ze kunt corrigeren zonder het uiterlijk van de reeds afgedrukte codes te wijzigen. Dit kan om de volgende redenen handig zijn:

De deadline voor print is eerder dan de eigenlijke campagne. Door een dynamische QR-code te gebruiken, kunt u een dummy QR-code toevoegen en de inhoud eenvoudig toevoegen nadat deze is afgedrukt.

Typfouten zijn onvermijdelijk. Er zijn duizenden horrorverhalen over hoe ze pas een fout ontdekten nadat de QR-code op honderden en duizenden visitekaartjes, flyers of brochures was gedrukt, wat resulteerde in hoge herdrukkosten. Met een dynamische code hoeft u zich niet eens in het zweet te werken.

De richting van uw campagne veranderen en denken dat het te laat is? Niet met dynamische codes. Als je een Facebook QR-code hebt afgedrukt en hebt besloten dat je in plaats daarvan feedback van klanten moet krijgen, geen probleem. Wijzig eenvoudig de QR-code-oplossing in het dashboard en u bent klaar om te gaan.

QR code voor restaurants

Als restauranteigenaar zijn er volop mogelijkheden voor u om QR-codes te implementeren in uw dagelijkse bedrijfsvoering.

  • Voeg een Rating QR-code toe aan uw tafeltenten om het voor gasten gemakkelijk te maken om uw eten of service te beoordelen.
  • Druk een QR-code voor de afbeeldingengalerij af op uw menu om verrukkelijke afbeeldingen van uw eten weer te geven.
  • Gebruik de wifi QR-code zodat dineergasten verbinding kunnen maken met uw wifi-netwerk zonder het wachtwoord handmatig in te voeren.

QR code voor Hotels and Resorts

QR-codemarketing voor hotels en resorts is een no-brainer. Met veel voetverkeer op het terrein, kunt u de kracht van onze QR-code-oplossingen gebruiken om met uw gasten in contact te komen.

  • Hotelsleutelkaarten zijn een van de meest onderschatte marketingtools in de hotelindustrie. Het is meestal een blanco, witte kaart met alleen het hotellogo erop. Waarom voeg je geen QR-code toe die ofwel linkt naar een evenement dat plaatsvindt tijdens het verblijf van je gasten? Of zelfs een PDF QR-code die leidt tot seizoensspecialiteiten in het eigen restaurant? De mogelijkheden zijn eindeloos.
  • U kunt de QR-code ook gebruiken als voorraadbeheer om de voorraden onder controle te houden. Hiervoor kunt u onze QR-code-API gebruiken om statische codes te maken die productinformatie bevatten, wanneer het is gekocht, hoeveel voorraden er nog zijn en nog veel meer.

Verschillende soorten Quick Response (QR) Codes

Er zijn een aantal QR-codetypes die voor verschillende items kunnen worden gebruikt. Ze bevatten:

Micro QR-code: een kleinere versie van een traditionele QR-code die wordt gebruikt wanneer de ruimte beperkt is. Micro QR-codes kunnen in grootte variëren, maar de kleinste is 11 x 11 modules, die maximaal 21 alfanumerieke tekens coderen.

Model 1 QR-codes: Model 1 is het prototype van Model 2 en Micro QR. Eén tot 14 versies zijn geregistreerd volgens de Automatic Identification Manufacturers International (AIMI)-standaard. De maximale gegevenscapaciteit is 468 bytes, die tot 707 alfanumerieke tekens kunnen coderen.

Model 2 QR-codes: Model 2 heeft een uitlijningspatroon voor een betere aanpassing van de positie en bevat een grotere gegevensdichtheid dan Model 1. Eén tot 40 versies zijn geregistreerd volgens de AIMI-standaard, waarbij versie 40 tot 4.296 alfanumerieke tekens kan opslaan.

IQR-code: kan in vierkanten of rechthoeken worden gemaakt in gevallen waar ruimte of vorm een ​​probleem is. Het kan in elk van de 61 formaten zijn.

SQRC: Beschikt over een beperkte leesfunctie om privé-informatie te bevatten.

Frame QR: Aanpasbaar frame dat grotere gegevens kan bevatten in formaten zoals afbeeldingen, illustraties of foto’s.

Quick Response (QR) Codes vs. Barcodes

De hoeveelheid informatie die over een product of dienst kan worden overgebracht, werd traditioneel beperkt door de hoeveelheid ruimte op de verpakking van het product of de advertentie waarin de voordelen ervan werden aangeprezen. Als een consument meer informatie over het product wilde hebben (beschikbaarheid, prijs, kenmerken), zou hij een verkoper moeten zoeken of aanvullende documentatie moeten opvragen.

Barcodes worden vaak aangetroffen op de achterkant van productverpakkingen en brengen gegevens over met een combinatie van parallelle lijnen van verschillende breedtes, die kunnen worden gelezen door machines met een optische scanner.

De streepjescode zorgde voor een revolutie in de manier waarop bedrijven voorraden en prijzen beheerden en werd in de jaren zestig voor het eerst praktisch gebruikt door Amerikaanse spoorwegen om apparatuur en containers te volgen. Traditionele, tweedimensionale streepjescodes werden in 1974 algemeen gebruikt in Amerikaanse winkels. Barcodes zijn nu te vinden op alles, van ID-badges voor werknemers en ziekenhuisarmbanden tot verzendcontainers.

Menu