Contactloos parkeren op Schiphol is voortaan mogelijk door de QR code op hun parkeerkaartje te scannen met hun mobiele telefoon. Schiphol Parking, de officiële parkeerorganisatie van luchthaven Schiphol, is de eerste in Nederland die haar klanten deze dienst aanbiedt.
De dienst versnelt het afrekenproces omdat parkeerders niet meer langs de parkeerautomaat hoeven maar contactloos de parkeerkosten kunnen betalen vanaf hun eigen smartphone. Net als bij andere apps, zoals vele mobiel bankieren apps, worden de reizigers na het scannen van de QR-code direct naar iDeal geleid waar zij de betaling kunnen afronden en voltooien. Voor dit proces is er geen registratie nodig. Daarnaast is er ook geen aparte app nodig.
De desbetreffende parkeerzones die onder deze proef vallen zijn P1 Kort Parkeren en de Personeelsparkeergarage P12. Na de proefperiode evalueert Schiphol in het tweede kwartaal van 2021 de resultaten. Aan de hand van deze resultaten wordt beslist over verdere ontwikkelingen rondom contactloos parkeren op Schiphol Airport bij andere parkeerzones.
artikel van: zakelijk dagblad. Photo by Skitterphoto from Pexels